تاور ها علاوه بر قابلیت بلند کردن و همچنین عقب و جلو بردن بار ، توانایی جابجایی بار در شعاع درجه و انتقال بار به نقطه دلخواه را دارد که این کار توسط یا الکتروموتور و یا گیربکس انجام می گیرد که جهت ایمنی آن نیز میکروسوئیچ هایی تعبیه گردیده که در مواقع لزوم از دور زدن بیجا جلو گیری می نماید.
این دستگاه ها شکل مدرنی از اهرم های تعادلی هستند که از همان قطعات اصلی تشکیل شده اند و معمولا پایه آنها به طور ثابت درون بتن قرار میگیرد و گاهی اوقات هم توسط کمربند به بخش های سازه و ساختمان مهار میشود که معمولا بهترین ترکیب از ارتفاع و ظرفیت بالابری را فراهم کرده و به صورت گسترده در ساختن سد ها و برج ها و ساختمان های مرتفع مورد است.فاده قرار می گیرند.
ساختمان این جرثقیل ها مشابه جرثقیل های برجی ثابت (تاور کرین) مستقل می باشد، اما در ارتفاعاتی مورد است.فاده قرار می گیرد که امکان است.فاده از جرثقیل های متکی به خود یا سیار وجود نداشته باشد. برج یا دکل جرثقیل به کمک مهارهای فولادی منفرد یا زوجی به ساختمان متصل می شود تا ثبات لازم را کسب نماید.
این دستگاه برای بلند کردن و جابجایی از طناب یا کابل معلق از یک بازوی محرک است.فاده میکند. به همین دلیل ماشینآلاتی که صرفا حرکت عمودی یا افقی را برای کاربر فراهم میکنند و از کابل است.فاده نمیکنند نمیتوان جزو تاورکرین ها دسته بندی کرد.
کلیه تاور کرین ها از چند اجزای اصلی و چند بخش فرعی تشکیل شده اند . و نسبت به ارتفاع بیشتر هر جرثقیل هوایی باید کلیه این قطعات تقویت شده و یا تعویض شوند . ا توجه به سختگیریها نسبت به مقاومت بالایی جرثقیل های برجی اجزای اصلی این شیشتم غول پیکر تنها توسط چند شرکت خاص تولید و توضیع میشوند اجزای اصلی عبارتند از :