قطعات این دستگاه ها همن به صورت وارداتی و هم مونتاژ هستند که بیشتر آنها دارای کیفیت و طول عمر بالایی هستند اما نکته مهم این است. که باید بازرسی و در صورت نیاز تعمیر این قطعات و کل دستگاه به موقع و طبق اصول انجام شود مشکل یا خرابی اتفاق نیافتد.
کلیه تاور کرین ها از چند اجزای اصلی و چند بخش فرعی تشکیل شده اند . و نسبت به ارتفاع بیشتر هر جرثقیل هوایی باید کلیه این قطعات تقویت شده و یا تعویض شوند . ا توجه به سختگیریها نسبت به مقاومت بالایی جرثقیل های برجی اجزای اصلی این شیشتم غول پیکر تنها توسط چند شرکت خاص تولید و توضیع میشوند اجزای اصلی عبارتند از :
فلش، بخشی از جرثقیل (تاور کرین) است. که وظیفه باربرداری را عهده دار است.. و بازوی کوتاه، وزنه های تعادلی را در خود جای داده که معمولا از جنس بتن می باشند و ترتیب قرار گیری این بلوک ها بر اساس ارتفاع کاری جرثقیل و طول فلش و وزن یا همان ظرفیت کاربری متفاوت است. که با توجه به کارآیی آن در دفترچه راهنمای آن قید شده است.. اپراتور تاور کرین می تواند آن را از داخل کابین کنترل کند و یا در برخی از مدل ها از طریق ریموت کنترل از نقطه ای دلخواه عملیات جابه جایی بار را انجام دهد.
تاور کرین ها پس از بلند کردن بار از روی زمین دارای مانور حرکت بار به سمت جلو یعنی دور از دستگاه (شاریوت به جلو) و حرکت بار به سمت عقب یعنی به سمت خود دستگاه (شاریوت به عقب) می باشد. البته لازم به ذکر است. باری را که بیش از حد مجاز تناژ دستگاه می باشد را توسط میکروسوئیچ های قطع کن کنترل می نمایند و از جلو رفتن آن خود داری می کنند و این امکان در تاور کرین های به روز همواره قابل مشاهده می باشد.
برای این کار از کامیون و تریلی های چرخ یا چرخ است.فاده میشود که دارای قدرت حمل بسیار زیادی هستند و به راحتی میتوانند قطعات تاور کرین مانند سکشن های ارتفاعی ، فلش و کن فلش تاور کرین ، کالسکه یا شاریوت ، کله قندی ، کابین و الکتروموتور ها را بدون هیچ مشکلی از جایی به جای دیگر انتقال دهند.