به منظور انتخاب کنتاکتور مناسب برای مصرف کننده های مورد نظر باید به مشخصات توان، ولتاژ، جریان و ضریب قدرت باری که کنتاکتور مجاز است. به آن وصل شود، توجه کرد. همچنین کنتاکتهای کنتاکتور باید تحمل جریان راه اندازی، جریان دائمی و جریانهای اتصال کوتاه لحظه ای پیش آمده را نیز داشته باشند. قدرت کنتاکتهای کنتاکتور در تحمل قوس الکتریکی ناشی از قطع کنتاکتها را قدرت فزع کنتاکتور می نامند. مشخصات بیان شده در بسیاری از موارد بر روی بدنۀ کنتاکتور یا در کاتالوگ آن نوشته می شوند.
نکته : ولتاژ تغذیه بوبین کنتاکتورها متفاوت بوده و از تا ۸ ولت ساخته می شوند. در اکثر کشورهای صنعتی برای حفاظت بیشتر، تغذیه بوبین کنتاکتورها را زیر ولتاژ حفاظت شده (۵ ولت) انتخاب می کنند و یا برای تغذیۀ مدار فرمان از ترانسفورماتور جدا کننده است.فاده می کنند.
جریان بار کامل از کنتاکتها عبور میکند و از این رو برای موتور بزرگ، جریان بار کامل بسیار زیاد است.. در این شرایط، مشکل ایجاد قوس بین کنتاکتها وجود دارد و خاموش کردن آن دشوار است.. مشکل دوم اتلاف توان است.. از آنجا که جریان بسیار زیاد است.، مقدار زیادی از انرژی توسط کنتاکتها تلف میشود. مشکل سوم نیز ایمنی است.. بنابراین، این نوع کنتاکتور به بهبود نیاز دارد. طول عمر این کنتاکتورها بسیار کم است.، زیرا احتمال خوردگی کنتاکتها به دلیل رطوبت وجود دارد. به دلیل مشکلات و خطرات کاری، از این کنتاکتور به ندرت است.فاده میشود.
سوئیچ تیغه چاقو در اواخر دهه مورد است.فاده قرار گرفت. این احتمالا اولین کنتاکتوری بود که برای کنترل (استارت یا توقف) موتورهای الکتریکی است.فاده می شد. سوئیچ از یک نوار فلزی تشکیل شده بود که روی یک کنتاکت قرار می گرفت. این کلید دارای اهرمی برای پایین کشیدن یا فشار دادن سوئیچ به بالا بود. در آن زمان ، یک فرد مجبور بود دستگاه را با ایستادن در کنار آن ، در حالت بسته قرار دهد. مشکلاتی که این نمونه داشت عدم سرعت در سوییچینگ و همچنین عدم کنترل آرک های در نتیجه باز و بسته شدن و فرسودگی بالای کنتاکت ها بود.
نکته : ولتاژ تغذیه بوبین کنتاکتورها متفاوت بوده و از تا ۸ ولت ساخته می شوند. در اکثر کشورهای صنعتی برای حفاظت بیشتر، تغذیه بوبین کنتاکتورها را زیر ولتاژ حفاظت شده (۵ ولت) انتخاب می کنند و یا برای تغذیۀ مدار فرمان از ترانسفورماتور جدا کننده است.فاده می کنند.