دستگاهی که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند را الکتروموتور گویند. همانطور که مشاهده می کنید الکتروموتور ها به دو صورت خطی linear و دوار rotary هستند. اغلب موتورهای الکتریکی دوار هستند. در یک موتور دوار بخش متحرک که معمولاً داخل موتور می باشد و که به بخش دوار روتور و بخش ثابت که است.اتور گفته میشود. موتورهای الکتریکی شامل آهنرباهای الکتریکی هستند که بر روی یک قاب که اغلب به اشتباه آرمیچر گفته می شود سیم پیچی شده اند. در حقیقت آرمیچر آن بخش از موتور می باشد که به آن ولتاژ ورودی اعمال می گردد یا آن بخش از ژنراتور می باشد که در آن ولتاژ خروجی ایجاد بوجود می آید. با توجه به طراحی موتور ، هر کدام از بخشهای روتور یا است.اتور میتوانند به عنوان آرمیچر باشد.
استفاده از این نوع موتور در کاربردهایی مانند لوکوموتیوها ، که آنها موتور آسنکرون نامیده می شوند، روز به روز در حال افزایش هستند. در موتور سنکرون است.، موتور به طوری که در زمان با میدان مغناطیسی دوار ناشی از برق AC سه فاز ، به گردش در آید.از موتورهای سنکرون میتوانیم به عنوان مولد جریان است.فاده کنیم.
معمولاً سرعت به وسیله ولتاژ متغیر یا عبور جریان و با است.فاده از تپها که نوعی کلید تغییر دهنده وضعیت سیم پیچ هستند در سیم پیچی موتور یا با داشتن یک منبع ولتاژ متغیر ، کنترل می شوند. بدلیل اینکه این نوع از موتور میتواند در سرعتهای پایین گشتاوری زیاد ایجاد کند، معمولاً کاربرد ابن الکتروموتور جاهایی نظیر لکوموتیوها است..
تمام الکتروموتورها بر اساس چرخش نیروی جاذبه و دافعه الکترومغناطیسی میچرخند و نیرو و گشتاور لازم برای کارهای ما را ایجاد میکنند. الکتروموتورهای DC کلکتور دارند و در حال چرخش همواره تعیین می کنند جریان باید به کدام دسته سیم پیچی وارد شود تا میدان مغناطیسی یا شدت و جهت مناسب در محل مناسبی از روتور یا آرمیچر ایجاد شود تا الکتروموتور بچرخد. در الکتروموتورهای AC و الکتورموتورهای BLDC این توالی سه فاز و چرخش میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط سه فاز است. که باعث چرخش الکتروموتور می شود. هر دوی الکتروموتورهای AC و DC میتوانند میدان الکتریکی خود را از یک مغناطیس دایمی (Permanent Magnet PM) تامین کنند که در اینصورت در
براکت بخشی از الکتروموتور می باشد. براکت الکتروموتور باتوجه به این که موتورآلومینیومی باشد یا چدنی جنس براکت موتور متفاوت می باشد. براکت الکتروموتور در حقیقت همان دری جلو یا عقب دینام می باشد که با حداقل سه پیچ یا بیشتر به الکتروموتور وصل می شود.