سرعت موتورهای AC در ابتدا به فرکانس تغذیه وابسته است. و تفاوت در سرعت چرخش بین روتور و میدان است.اتور ، گشتاور بوجود آمده ی موتور را مشخص می نماید. تغییر سرعت در این نوع از موتورها را میتوان با دارا بودن دسته سیم پیچها یا قطب هایی در موتور که با شروع و متوقف کردن شان سرعت میدان دوار مغناطیسی باعث عوض شدن می شود.
معمولاً سرعت به وسیله ولتاژ متغیر یا عبور جریان و با است.فاده از تپها که نوعی کلید تغییر دهنده وضعیت سیم پیچ هستند در سیم پیچی موتور یا با داشتن یک منبع ولتاژ متغیر ، کنترل می شوند. بدلیل اینکه این نوع از موتور میتواند در سرعتهای پایین گشتاوری زیاد ایجاد کند، معمولاً کاربرد ابن الکتروموتور جاهایی نظیر لکوموتیوها است..
به دلیل این که سیم پیچ ها در دمایی بالاتر از دمای محیط کار می کنند و در نتیجه حرارت را به محیط انتقال می دهند عایق کاری سیم پیچ ها با توجه به شرایط کاری مهم بوده و باعث مجزا کردن سیم پیچ ها از یکدیگر و از بقیه قسمت های تجهیز می شود.عایق ها می بایست توان مقاومت در برابر حرارت تولید شده را داشته باشند.عموما از چهار کلاس عایق کاری در الکتروموتورها است.فاده می گردد.
براکت بخشی از الکتروموتور می باشد. براکت الکتروموتور باتوجه به این که موتورآلومینیومی باشد یا چدنی جنس براکت موتور متفاوت می باشد. براکت الکتروموتور در حقیقت همان دری جلو یا عقب دینام می باشد که با حداقل سه پیچ یا بیشتر به الکتروموتور وصل می شود.
دستگاهی که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند را الکتروموتور گویند. همانطور که مشاهده می کنید الکتروموتور ها به دو صورت خطی linear و دوار rotary هستند. اغلب موتورهای الکتریکی دوار هستند. در یک موتور دوار بخش متحرک که معمولاً داخل موتور می باشد و که به بخش دوار روتور و بخش ثابت که است.اتور گفته میشود. موتورهای الکتریکی شامل آهنرباهای الکتریکی هستند که بر روی یک قاب که اغلب به اشتباه آرمیچر گفته می شود سیم پیچی شده اند. در حقیقت آرمیچر آن بخش از موتور می باشد که به آن ولتاژ ورودی اعمال می گردد یا آن بخش از ژنراتور می باشد که در آن ولتاژ خروجی ایجاد بوجود می آید. با توجه به طراحی موتور ، هر کدام از بخشهای روتور یا است.اتور میتوانند به عنوان آرمیچر باشد.