کنتاکتور (Contactor) یک وسیله کنترلی الکترومکانیکی است. که برای ایجاد یا قطع ارتباط بین بار و منبع تغذیه است.فاده میشود. است.فاده از کنتاکتور شبیه به رله است.. اما دستگاه مورد است.فاده برای کاربردهایی با جریان بالاتر به عنوان کنتاکتور و دستگاه مورد است.فاده در موارد جریان پایینتر به عنوان رله شناخته میشود.
جریان اتصال کوتاه: مقدار ماکزیمم جریان در لحظه اتصال کوتاه که ممکن است. باعث آسیب در کنتاکتور شود به جریان اتصال کوتاه ضربه ای معروف است.. (Is) همچنین مقدار مؤثر جریان اتصال کوتاه که کلید برای مدت یک ثانیه قادر به تحمل آن است.، جریان یک ثانیه ای یا جریان نامی زمان کم نامیده می شود و با Ith (Is) مشخص می گردد.
تیغه های کنتاکتور باید تحمل جریان راه اندازی، جریان دائمی و جریان های اتصال کوتاه لحظه ای پیش آمده را داشته باشند. قدرت تیغه های کنتاکتور در تحمل قوس الکتریکی ناشی از قطع کنتاکت ها را قدرت قطع کنتاکتور می نامند. مشخصات مجاز برای بار در بسیاری از موارد بر روی بدنه کنتاکتور یا در کاتالوگ آن نوشته می شوند.
جریان بار کامل از کنتاکتها عبور میکند و از این رو برای موتور بزرگ، جریان بار کامل بسیار زیاد است.. در این شرایط، مشکل ایجاد قوس بین کنتاکتها وجود دارد و خاموش کردن آن دشوار است.. مشکل دوم اتلاف توان است.. از آنجا که جریان بسیار زیاد است.، مقدار زیادی از انرژی توسط کنتاکتها تلف میشود. مشکل سوم نیز ایمنی است.. بنابراین، این نوع کنتاکتور به بهبود نیاز دارد. طول عمر این کنتاکتورها بسیار کم است.، زیرا احتمال خوردگی کنتاکتها به دلیل رطوبت وجود دارد. به دلیل مشکلات و خطرات کاری، از این کنتاکتور به ندرت است.فاده میشود.
سیمپیچ روی هسته الکترومغناطیسی پیچیده شده و به عنوان یک الکترومگنت یا آهنربای الکتریکی رفتار میکند. سیمپیچ عموماً دارای دو بخش است.: یکی بخش ثابت و دیگر بخش متحرک. یک فنر بین هر دو قسمت وصل شده است.. از این رو، ساختار آن به گونهای است. که قابلیت بازگشت فنر وجود دارد. میلهای به قسمت متحرک وصل میشود. این میله به عنوان آرمیچر یا بوبین نیز شناخته میشود. هنگامی که نیروی بوبین بیشتر از نیروی فنر باشد، هر دو کنتاکت به هم متصل میشوند و هنگامی که نیروی فنر بیشتر از نیروی بوبین است.، کنتاکتها یکدیگر جدا میشوند.