ماده مورد است.فاده برای ساخت کنتاکتهااز مقاومت قوس پایدار و مقاومت در برابر جوش بالایی برخوردار است.. این مواد باید در برابر فشار مکانیکی، ساییدگی و قوس مقاومت کنند. مقاومت این ماده تا حد ممکن کم است.، زیرا جریان کامل بار از کنتاکتها عبور میکند. برای کاربردها جریان پایین، این کنتاکتها از اکسید کادمیوم نقره و نیکل نقره ساخته شده و برای کاربردهای جریان بالا و جریان DC، از اکسید قلع نقره ساخته شدهاند.
یکی از مهم ترین بخش های کنتاکتور تیغه های آن است. که به دو صورت متحرک و ثابت است.. امتداد تیغه های ثابت در بالا و پایین کنتاکتور به صورت ترمینال های قدرت بیرون آمده اند. تیغه های متحرک متصل به هسته آهنی است. که با برق دار شدن بوبین حرکت کرده و تیغه های بالا را به تیغه های پایین وصل می کنند. این تیغه های اصلی به همراه ترمینال های قدرت مسیر جریان اصلی در کنتاکتور را فراهم می کنند.
این قسمت از کنتاکتور حائز اهمیت است.. از جهت این که هم قسمت متحرک و تحمل تنش های مکانیکی ناشی از ضربه های قطع و وصل را باید تحمل کند و هم اینکه باید حفاظت لازم از ورود گرد و غبار را داشته باشد. جنس بدنه کنتاکتور از نایلون و باکالیت (که است.قامت بیشتری دارد) و پلیمر ترموست (که مقاومت بیشتری در برابر حرارت دارد) تشکیل شده است..
جریان بار کامل از کنتاکتها عبور میکند و از این رو برای موتور بزرگ، جریان بار کامل بسیار زیاد است.. در این شرایط، مشکل ایجاد قوس بین کنتاکتها وجود دارد و خاموش کردن آن دشوار است.. مشکل دوم اتلاف توان است.. از آنجا که جریان بسیار زیاد است.، مقدار زیادی از انرژی توسط کنتاکتها تلف میشود. مشکل سوم نیز ایمنی است.. بنابراین، این نوع کنتاکتور به بهبود نیاز دارد. طول عمر این کنتاکتورها بسیار کم است.، زیرا احتمال خوردگی کنتاکتها به دلیل رطوبت وجود دارد. به دلیل مشکلات و خطرات کاری، از این کنتاکتور به ندرت است.فاده میشود.
سوئیچ تیغه چاقو در اواخر دهه مورد است.فاده قرار گرفت. این احتمالا اولین کنتاکتوری بود که برای کنترل (استارت یا توقف) موتورهای الکتریکی است.فاده می شد. سوئیچ از یک نوار فلزی تشکیل شده بود که روی یک کنتاکت قرار می گرفت. این کلید دارای اهرمی برای پایین کشیدن یا فشار دادن سوئیچ به بالا بود. در آن زمان ، یک فرد مجبور بود دستگاه را با ایستادن در کنار آن ، در حالت بسته قرار دهد. مشکلاتی که این نمونه داشت عدم سرعت در سوییچینگ و همچنین عدم کنترل آرک های در نتیجه باز و بسته شدن و فرسودگی بالای کنتاکت ها بود.