- روتورRotor: بخش متحرک موتور بوده که با تاثیر از میدان مغناطیسی ایجاد شده است.اتور با نیروی الکترومغناطیس به حرکت و چرخش درآمده و در نهایت باعث گردش شافت می گردد. با گردش شافت امکان انتقال حرکت و نیرو به تجهیزات دیگر فراهم می شود.
استفاده از این نوع موتور در کاربردهایی مانند لوکوموتیوها ، که آنها موتور آسنکرون نامیده می شوند، روز به روز در حال افزایش هستند. در موتور سنکرون است.، موتور به طوری که در زمان با میدان مغناطیسی دوار ناشی از برق AC سه فاز ، به گردش در آید.از موتورهای سنکرون میتوانیم به عنوان مولد جریان است.فاده کنیم.
تمام انواع الکتروموتورها به کمک درایو یا کنترلرشان میتوانند در هنگام کم کردن سرعت یا مثلا در سراشیبی ها یا در زمان ترمز کردن، تبدیل به ژنراتور شوند و بجای تلف کردن انرژی جنبشی ماشین آن را بازیافت کنند و باتری را شارژ کنند.
الکتروموتورهای AC Asynchronous ساختار بسیار مستحکمی دارند و نیاز به نگهداری و تعمیرات خیلی کمتری نسبت به بقیه الکتروموتورها دارند. با کمک درایوهای خود گشتاور راه اندازی و کلا پاسخ گشتاوری بسیار خوبی دارند و برای تغییر جهت حرکت نیازی به کنتاکتور ندارند و با این مزایا، بعلاوه قیمت خیلی کمتر آنها نسبت به سایر الکتروموتورها، بطور کامل جای الکتورموتورهای DC را در تمام صنایع از جمله در خودروهای تغذیه شونده از باتری مانند لیفتراک های برقی گرفته اند.
تمام الکتروموتورها بر اساس چرخش نیروی جاذبه و دافعه الکترومغناطیسی میچرخند و نیرو و گشتاور لازم برای کارهای ما را ایجاد میکنند. الکتروموتورهای DC کلکتور دارند و در حال چرخش همواره تعیین می کنند جریان باید به کدام دسته سیم پیچی وارد شود تا میدان مغناطیسی یا شدت و جهت مناسب در محل مناسبی از روتور یا آرمیچر ایجاد شود تا الکتروموتور بچرخد. در الکتروموتورهای AC و الکتورموتورهای BLDC این توالی سه فاز و چرخش میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط سه فاز است. که باعث چرخش الکتروموتور می شود. هر دوی الکتروموتورهای AC و DC میتوانند میدان الکتریکی خود را از یک مغناطیس دایمی (Permanent Magnet PM) تامین کنند که در اینصورت در