تمام انواع الکتروموتورها به کمک درایو یا کنترلرشان میتوانند در هنگام کم کردن سرعت یا مثلا در سراشیبی ها یا در زمان ترمز کردن، تبدیل به ژنراتور شوند و بجای تلف کردن انرژی جنبشی ماشین آن را بازیافت کنند و باتری را شارژ کنند.
به دلیل این که سیم پیچ ها در دمایی بالاتر از دمای محیط کار می کنند و در نتیجه حرارت را به محیط انتقال می دهند عایق کاری سیم پیچ ها با توجه به شرایط کاری مهم بوده و باعث مجزا کردن سیم پیچ ها از یکدیگر و از بقیه قسمت های تجهیز می شود.عایق ها می بایست توان مقاومت در برابر حرارت تولید شده را داشته باشند.عموما از چهار کلاس عایق کاری در الکتروموتورها است.فاده می گردد.
در زمان راه اندازی ، خازن و سیم پیچ راه اندازی از طریق یک دسته از کنتاکت های تحت فشار فنر بر روی کلید گریز از مرکز دوار ، به منبع برق متصل می گردد. خازن به افزایش گشتاور راه اندازی موتور کمک می نماید. زمانی که موتور به سرعت نامی خود دست پیدا کند، کلید گریز از مرکز فعال می گردد و دسته ی کنتاکت ها فعال می گردد، خازن و سیم پیچ راه انداز که به صورت سری شده را از منبع برق جدا می کند، در این هنگام موتور تنها با سیم پیچ اصلی کار می نماید. کاربرد الکتروموتور تکفاز بسیار گسترده است. و در صنایع کوچک و خانگی به وفور از آن است.فاده می شود. کاربرد موتور تکفاز تک خازن بیشتر در تجهیزاتی است. که برای راه اندازی گشتاور بالایی نیاز ندارند مانند پمپ و دمنده های سانتریفیوژ.
- روتورRotor: بخش متحرک موتور بوده که با تاثیر از میدان مغناطیسی ایجاد شده است.اتور با نیروی الکترومغناطیس به حرکت و چرخش درآمده و در نهایت باعث گردش شافت می گردد. با گردش شافت امکان انتقال حرکت و نیرو به تجهیزات دیگر فراهم می شود.
- است.اتورStator: است.اتور از تعداد زیادی ورق نازک عموما آلومینیومی که بر روی هم قرار گرفته و از دو طرف محکم می شوند تشکیل شده است.. است.اتور قسمت ثابت موتور بوده که عموما دارای سیم پیچی می باشد و با عبور جریان الکتریسیته از آن باعث ایجاد میدان مغناطیسی می گردد.