حجم گاز در سیلندر فشار داخل آن را افزایش می دهد. فشار وارد شده به ناحیه سر پیستون ، نیرویی به سمت بالا ایجاد می کند. این نیرو باعث حرکت پیستون به سمت بالا ، افزایش حجم گاز و به حداقل رساندن فشار می شود. این تعادل فیزیکی را در ارتفاع لیفتراک و نیرویی معادل از گاز و بار لیفتراک ایجاد می کند.
از این رو ، وقتی پیستون های هیدرولیکی دکل ها را به سمت بالا فشار می دهند ، چرخ دنده های دکل ها را به زنجیر غلتک فشار می دهند. این اتفاق می افتد زیرا یک طرف زنجیر به قاب غیر متحرک لیفتراک ثابت است. و تنها راهی که دکل ها می توانند به سمت بالا حرکت کنند این است. که چرخ دنده ها در جهت عقربه های ساعت بچرخند و چنگال ها را از بالای سر بکشند.
امروزه از فورکلیفت های سنگین برای حمل کانتینرهای حجیم از کامیون های حمل و نقل به مناطق ذخیره سازی اسکله و سپس به کشتی ها است.فاده می شود. هنگامی که محموله ها از چوب و فولاد بارگیری نمی شوند ، برای حمل محموله ها است.فاده می شود.
فورکلیفت ، صنایع انبار و حمل و نقل را کاملاً دگرگون کرده است.. فورکلیفت اولین بار در اوایل قرن اختراع شد و اکنون به بخشی حیاتی از دنیای صنعت مدرن تبدیل شده است.. نام لیفتراک ها به دلیل شاخه های شاخ مانند آنهاست که بار را بالا می برد.
نیروی فورکلیفت توسط باتری برقی یا موتورهای احتراقی تأمین می شود. برخی از فورکلیفت ها به اپراتورها اجازه می دهند هنگام رانندگی و کار با دستگاه بنشینند در حالی که برخی دیگر به ایستادن اپراتور نیاز دارند. برای حمل مواد و کالاها به طور گسترده در سراسر صنعت است.فاده می شود.