جرثقیل دکلی و یا برجی پر است.فاده ترین جرثقیل ها می باشد این نوع ماشین معمولا توسط پایه های ثابت شده در بتن در مجاورت و نزدیکی محل مورد نظر برپا شده و با توجه به نامشان برای ساخت ساختمان های بلند و برج های آسمان خراش کاربرد دارند این ماشین ها قادرند که اجسام با وزن تن را تا ارتفاع فوت بالاببرند مکانیزم این ماشین به دین گونه است. که اپراتور توسط ارسال سیگنال به شکل دستی می تواند برای بلند کردن و یا رها کردن اجسام دستورات را ارسال کند .
اگر بخواهیم به ساختار کلی تاور کرین پی ببریم باید ابتدا به گوه های مختلف این جرثقیل برجی بپردازیم . کلیه جرثقیل های هوایی را میتوان به دسته بالارونده ، جرثقیل برجی ثابت و متحرک تقسیم کرد . اما ساختار تاور کرینها باید چند اصول را رعایت کنند :
در واقع بازرسی ، تعمیر و نگهداری جرثقیل برجی به معنی برنامه ریزی مناسب و است.فاده از روش هایی مانند روانکاری و بازرسی های دوره ای و تعویض و تعمیر قطعات تاور کرین برای افزایش ایمنی و طول عمر دستگاه است. که باید چندین بار در سال یا قبل از شروع هر پروژه ای ، این خدمات ارائه شود.
اولین جرثقیل برجی (تاورکرین) به وسیله یونانیان باستان اختراع شد و با نیروی کارگران و چهارپایان کار خود را انجام می داد. این تاورکرین برای ساختن ساختمان های بلند در آن زمان مورد است.فاده قرار می گرفت و اجازه حمل اجسام سنگین به بالای بنای مورد نظر را ایجاد می کرد.
قدرت بار برداری در این دستگاه ها نسبت به ساختار آنها میباشد که این کار هم توسط الکتروموتور انجام میشود و الکتروموتور به گیربکس و از گیربکس به درام یا همان وینچ متصل است. و توسط وینچ مقدار نیاز سیم بکسل تا ارتفاع مورد نیاز دستگاه و رابطی به نام هوک قلاب به بار متصل می گردد.