بسیاری از حوادث جرثقیل های برجی نه به دلیل نقص فنی در تاور کرین بلکه به دلیل اشتباه ریگر در بستن درست بار و یا عدم ارتباط مناسب در حین بروز خطراتی مثل گیر کردن بخشی از بار به میلگردها یا بخشی از سازه در حال ساخت و وارد شدن شُک ناگهانی به فلش به دلیل باربرداری بیش از حد تعیین شده برای تاور کرین ها رخ می دهد. ارتباط بین ریگر و اپراتور تاور کرین اغلب از طریق بیسیم صورت می پذیرد ولی باید هر دو این افراد با علائم است.اندارد و قراردادی ریگری آشنا باشند تا در صورت قطع ارتباط یا صدای محیطی بیش از اندازه این امکان را داشته باشند تا به وسیله آن با یکدیگر ارتباط داشته باشند.
جرثقیل دکلی و یا برجی پر است.فاده ترین جرثقیل ها می باشد این نوع ماشین معمولا توسط پایه های ثابت شده در بتن در مجاورت و نزدیکی محل مورد نظر برپا شده و با توجه به نامشان برای ساخت ساختمان های بلند و برج های آسمان خراش کاربرد دارند این ماشین ها قادرند که اجسام با وزن تن را تا ارتفاع فوت بالاببرند مکانیزم این ماشین به دین گونه است. که اپراتور توسط ارسال سیگنال به شکل دستی می تواند برای بلند کردن و یا رها کردن اجسام دستورات را ارسال کند .
قطعات این دستگاه ها همن به صورت وارداتی و هم مونتاژ هستند که بیشتر آنها دارای کیفیت و طول عمر بالایی هستند اما نکته مهم این است. که باید بازرسی و در صورت نیاز تعمیر این قطعات و کل دستگاه به موقع و طبق اصول انجام شود مشکل یا خرابی اتفاق نیافتد.
تاور کرین ها پس از بلند کردن بار از روی زمین دارای مانور حرکت بار به سمت جلو یعنی دور از دستگاه (شاریوت به جلو) و حرکت بار به سمت عقب یعنی به سمت خود دستگاه (شاریوت به عقب) می باشد. البته لازم به ذکر است. باری را که بیش از حد مجاز تناژ دستگاه می باشد را توسط میکروسوئیچ های قطع کن کنترل می نمایند و از جلو رفتن آن خود داری می کنند و این امکان در تاور کرین های به روز همواره قابل مشاهده می باشد.
تاور ها علاوه بر قابلیت بلند کردن و همچنین عقب و جلو بردن بار ، توانایی جابجایی بار در شعاع درجه و انتقال بار به نقطه دلخواه را دارد که این کار توسط یا الکتروموتور و یا گیربکس انجام می گیرد که جهت ایمنی آن نیز میکروسوئیچ هایی تعبیه گردیده که در مواقع لزوم از دور زدن بیجا جلو گیری می نماید.