کسی که بتواند این دستگاه عظیم را کنترل کند ، راننده یا اپراتور تاور کرین نام دارد که قبل از هر کاری باید گواهینامه تاور کرین را بگیرد و همچنین مهارت و تجربه لازم را داشته باشد یا به طور خلاصه اپراتور تاور فردی است. که به کنترل جرثقیل برجی میپردازد و کار های مربوط به کنترل و انجام کار های ساختمانی را انجام میدهد.
در اغلب موارد کابین اپراتور در بالای قسمت گردان قرار دارد ولی در برخی مدل ها کابین را روی فلش و یا بخش پایینی تاور کرین هم قرار می دهند. بستن بار و اتصال قلاب به بار، عموما توسط یک نفر که ریگر یا سیم بکسل انداز می باشد، انجام می گیرد. در بسیاری از موارد که اپراتور تاور کرین دید مناسبی روی بار ندارد و یا اینکه باربرداری در نقطه کور اپراتور انجام می گیرد، حضور ریگر آموزش دیده و مقید به اصول
این نوع دستگاه های عمرانی نسبت به قابلیت ها و نیاز ها انتخاب و خریداری میشوند.این دستگاه ها دارای یک سیستم مکانیکی برای بلند کردن و جابجایی از طریق قلاب معلق از بازوی متحرک است.فاده میکند و به همین علت در صنایع ساختمان سازی و عمرانی است.فاده میشود.
تاور ها علاوه بر قابلیت بلند کردن و همچنین عقب و جلو بردن بار ، توانایی جابجایی بار در شعاع درجه و انتقال بار به نقطه دلخواه را دارد که این کار توسط یا الکتروموتور و یا گیربکس انجام می گیرد که جهت ایمنی آن نیز میکروسوئیچ هایی تعبیه گردیده که در مواقع لزوم از دور زدن بیجا جلو گیری می نماید.
در واقع بازرسی ، تعمیر و نگهداری جرثقیل برجی به معنی برنامه ریزی مناسب و است.فاده از روش هایی مانند روانکاری و بازرسی های دوره ای و تعویض و تعمیر قطعات تاور کرین برای افزایش ایمنی و طول عمر دستگاه است. که باید چندین بار در سال یا قبل از شروع هر پروژه ای ، این خدمات ارائه شود.