این نوع جرثقیل برجی (تاور کرین) به خصوص برای محوطه های ساختمانی محدود مناسب است. و حتی المقدور، در جلو ساختمان در حال ساخت، قرار می گیرد و بازوی متحرک آن از طول کافی جهت پوشش تمام سطح افقی ساختمان در حال ساخت برخوردار می باشد. به طور کلی برج این جرثقیل ثابت است.، اما انواع دیگری با برج گردان و بازوی متحرک نیز وجود دارد.
همواره برای ساخت سازه های عظیم مشکل وجود داشته، بخصوص وقتی کار به ارتفاعات زیادی از سطح زمین می رسد باید وقت و نیرو و هزینه زیادی به کار رود تا مصالح و تجهیزات با وزن و حجم بالا در سازه قابل است.فاده شوند. این مشکل در حدود سال پیش با ساخت نخستین تاور کرین ها تا حدود زیادی مرتفع گردید اولین تاورکرین بوسیله یونانی های باستان اختراع شد و با نیروی کارگران و چهارپایان کار می کرد.
اجزای تشکیل دهنده جرثقیل دکلی شامل فلش ؛ کنفلش ؛ قطعات ارتفاعی ؛ قطعات اصلی , گردان ؛ کله قندی ؛ سیم بکسل ها نیز شامل شاریوت و قلاب است. ؛ سیستم ارتفاع دهنده ؛ وزنه های کنترل بالانس ؛ محاری ها ؛ کابین است.قرار اپراتور ؛ تابلوبرق ها ؛ کابل های ارتفاعی و سیستم نصب آن نیز شامل کالسکه و پایه تثبیت می باشد .
به لحاظ اینکه اینگونه مهارها تنش هایی را در ساختمان تکیه گاه ایجاد می کنند، می بایست هنگام طراحی، اعضا سازه در محاسبات اعمال شوند تا سازه از مقاومت کافی جهت پشتیبانی از دکل جرثقیل برخوردار باشد. اینگونه جرثقیل ها (تاور کرین) معمولاً از یک بازوی متحرک افقی است.فاده می نماید زیرا چرخش بازوی تاشو برای این کاربرد مناسب نیست.
در واقع بازرسی ، تعمیر و نگهداری جرثقیل برجی به معنی برنامه ریزی مناسب و است.فاده از روش هایی مانند روانکاری و بازرسی های دوره ای و تعویض و تعمیر قطعات تاور کرین برای افزایش ایمنی و طول عمر دستگاه است. که باید چندین بار در سال یا قبل از شروع هر پروژه ای ، این خدمات ارائه شود.