سیستم های VRF اولین بار توسط شرکت ژاپنی دایکین(DAIKIN) معرفی شد و تمامی برندهای این دستگاه در بازار ایران وارداتی هستند از جمله سیستم وی آر اف ال جی، میتسوبیشی و تهویه نگار در این مقاله به طور کامل و جامع این سیستم را مورد بررسی قرار می دهد تا مشتریان عزیز پیش از خرید آن با ساختار و اجزای VRF، مزایا و معایب و همچنین عملکرد آن آشنایی داشته باشند.
به طور علمی تر در پاسخ به سوال سیستم VRF چیست می توان گفت که این نام از سه حرف اول کلمات Variable (به معنی متغیر) Refrigerant (به معنی مبرد) و Flow (به معنی جریان) اقتباس شده است.. در سیستم وی آر اف با تکنولوژی خاصی می توان مقدار جریان مبردی که به هر یونیت داخلی (فن کویل) ارسال می شود را کنترل و دقیقا مطابق با نیاز مصرف کننده ، دمای هر فن کویل را مستقلا و به میزان دلخواه تنظیم نمود.
تمامی کمپرسورهای بکار رفته در مولتی وی نسل از نوع اینورتر (دور متغیر) است.. این بدان معناست که سرعت چرخش کمپرسور متناسب با مقدار بار مورد نیاز کاهش یا افزایش می یابد و دیگر نیازی نیست که در بارهای جزئی کمپرسور با حداکثر توان خودش کار کند. البته کمپرسورهای نسل ال جی دارای ویژگی های منحصر بفرد دیگری نیز هستند. سری قبلی این کمپرسورها در دامنه الی هرتز کار می کردند ولی در نسل جدید دامنه بین ۵ الی ۵ هرتز بوده و مصرف برق در بارهای جزئی باز هم کاهش می یابد.
در این روش که به سیستم دو لوله ای شناخته می شود، امکان گرمایش و سرمایش تمامی زون ها، اما نه به صورت همزمان وجود خواهد داشت. چنانکه در فصل گرما و به هنگام سرمایش، کویل یونیت های داخلی با دریافت مایع مبرد عبوری از شیر انبساط، به عنوان یک اواپراتور عمل کرده و در فصل سرما، به هنگام گرمایش، با دریافت بخار داغ خروجی از کمپرسور، به عنوان یک کندانسور عمل می کند.
در این روش که به سیستم سه لوله ای شناخته می شود، امکان گرمایش و سرمایش تمامی زون ها، به صورت همزمان وجود خواهد داشت. چنانکه هر یونیت داخلی به کمک یک جعبه برقی (Solenoid Box) که مجهز به یک سری شیرهای برقی می باشد، از سه لوله مجزا شامل خط مایع (Liquid)، مکش (Suction) و دهش (Discharge) منشعب می گردد.