بار محوری در امتداد محور، موازی با شفت منتقل می شود. این نوع بار به عنوان بار رانشی نیز شناخته می شود. این نوع بار اغلب در فن های صنعتی و پمپ ها وجود دارد. اکثر بیرینگ ها در درجه اول برای تسهیل بار شعاعی طراحی شده اند. با این حال، برخی از بلبرینگ ها در بازار وجود دارند که به طور خاص برای حمل بار محوری طراحی شده اند. این یاتاقان ها عبارتند از رولبرینگ های سوزنی و بلبرینگ های کف گرد.
رولبرینگ های مخروطی بیشتر در چرخ های اتومبیل، کامیون و تریلر یافت می شوند. این یاتاقان ها از چندین غلتک مخروطی تشکیل شده اند که با یک قفس یا نگهدارنده بین دو حلقه یاتاقان نگه داشته می شوند. غلتک ها و قفس معمولاً به قسمت داخلی مونتاژ می شوند و در مجموع به عنوان مخروط بلبرینگ شناخته می شوند. شیار بیرونی به طور کلی جدا است.. این یاتاقان ها می توانند بارهای محوری و شعاعی را تحمل کنند و در انواع تک ردیفه و دو ردیفه برای ظرفیت حمل بار اضافی موجود هستند.
غلاف تنظیم کننده متداول ترین اجزای مورد است.فاده برای قرار دادن رولبرینگ های حفره مخروطی بر روی شفت هستند. این امر به دلیل سهولت نصب آنها و قرار گرفتن دقیق آنها بر روی شفت است. که به طولانی شدن عمر یاتاقان کمک می کند. این غلاف ها برای است.فاده در شفت های ساده و شفت های پلکانی مناسب هستند. در شفت ساده، غلاف تنظیم کننده به یاتاقان اجازه می دهد تا در هر نقطه از محور قرار گیرد. در شفت پلکانی، یاتاقان را می توان به طور محوری قرار داد و نصب و جدا کردن بلبرینگ را تسهیل کرد.
دو نوع بار وجود دارد که یک یاتاقان می تواند با آن مواجه شود: بار محوری و بار شعاعی. بار محوری در جهت شفت رخ می دهد در حالی که بار شعاعی در زاویه قائم به شفت قرار دارد. هر یاتاقان ظرفیت بار متفاوتی خواهد داشت که هم به میزان بار و هم به نوع بار مربوط می شود. برخی از بلبرینگ ها می توانند بار محوری را تحمل کنند در حالی که برخی دیگر قادر به تحمل بار شعاعی هستند.
بوشینگ ها به دلیل طراحی مینیمالیستی معمولاً طول عمر بالایی دارند؛ بنابراین معمولاً در دستگاه های سنگین است.فاده می شوند که خرابی بلبرینگ فاجعه بار است.. این موارد شامل توربین های بخار نیروگاه، کمپرسورها و محورهای پروانه کشتی می شود.