محله های شرق تهران موجود در منطقه دارای جاذبه های گردشگری بسیار متنوع و زیادی می باشد. همانطور که در مطالب بالا مشاهده کردید، این منطقه از تهران، تعداد بسیار زیادی از محله های شرق تهران را در خود جای داده و در میان تمامی مناطق تهران نیز بیشترین محله ها را در خود قرار داده است.. به همین علت دارای جاذبه های گردشگری و تفریحی بسیار زیادی می باشد که در ادامه به معرفی این جاذبه های گردشگری پرداخته ایم. از جمله مهم ترین جاذبه های گردشگری موجود در محله های شرق تهران در این منطقه می توان به گورستان ارامنه تهران، مسجد بقیه الله، حمام دولاب، بقعه چهل تن، بازار گل، قبرستان زرتشتیان، خانه موزه دکتر معین، بوستان کاج، پارک ترنج، پارک قصد فیروزه، بوستان گلزار، بوستان چهار باغ، بوستان گلسار، بوستان اشکان، شهربازی بسیج، مجموعه های ورزشی متعدد، سالن های تئاتر، پارک آبی آزادگان، و ... اشاره کرد.
میزان تردد وسایل نقلیه در خیابانهای شرق تهران متفاوت است.. ترافیک در برخی از خیابانها همچون حجربن عدی(تهرانپارس)، آیت(نارمک)، پیروزی، رسالت، نبرد، جانبازان(گلبرگ)، گلشن دوست و فرجام در ساعات خاصی از شبانهروز زیاد است. و حتی در روزهای منتهی به عید و تعطیلات این ترافیک سنگین میشود. اما اگر به منطقه شرق و نقشه آن مسلط باشید میتوانید به راحتی با استفاده از کوچههای فرعی راه مناسب را برای خود پیدا کرده و از ترافیک تا حدی دور شوید. البته بزرگراههای امام علی، باقری و بسیج را باید به این لیست اضافه کنید.
میدان امام حسین که در انتهای خیابان انقلاب قرار دارد پیش از این با اسامی فوزیه و شهناز نیز شناخته می شد و به عنوان یکی از میدانهای اصلی شرق تهران از آن یاد می شود. این محله که دارای بافت بسیار قدیمی و سنتی است. از مراکز به حساب می آمد که هم وطنان کلیمی و زرتشتی در آن زندگی می کردند. این محله همانند دیگر بخشهای شرق تهران بسیار فشرده و با تراکم بسیار زیاد می باشد.
پس از بررسی زمین شناسی و تایید محل اجرای پروژه، عملیات نقشه برداری برای تهیه نقشههای توپوگرافی و رسم پروفیل مسیر شروع میشود. نقشههای توپوگرافی و پروفیلها از مهمترین ابزارهای طراحی و محاسبه حجم عملیات خاکبرداری و خاکریزی هستند.
تصویر بالا، پلان توپوگرافی و مقطع عرضی بخشی از یک مسیر را نمایش میدهد. مهندسان پس از تهیه این مقطع، سطح پیشنهادی با شیب پایدار را رسم میکنند. سپس، با توجه به اختلاف بین سطح واقعی و سطح پیشنهادی در مقاطع مختلف، حجم عملیات خاکی را به دست میآورند.
«بیل مکانیکی» (Excavator)، از پرکاربردترین ماشین آلات سنگین مورد است.فاده برای خاکبرداری است. که به منظور برداشت (کندن) و یا جابجایی خاک مورد است.فاده قرار میگیرد. این ماشین از یک کابین (محل است.قرار اپراتور)، چرخ لاستیکی یا زنجیری، بازو و صندوقه تشکیل میشود. بیل مکانیکی از قابلیت چرخ درجه و انعطافپذیری بالای بازو بهره میبرد. این ماشین، دید بسیار مناسبی را برای اپراتور فراهم میکند.
«لودر» (Loader) نیز یکی دیگر از شناختهشدهترین و متداولترین ماشین آلات راهسازی و ساختمانسازی است.. این ماشین در انواع مختلف با اندازههای متفاوت به منظور جابجایی خاک، تراکم، خاکریزی حفریات، خاکبرداری (نوع بکهو) و فعالیتهای متعدد دیگر مورد است.فاده قرار میگیرد.
با وجود کاربردهای فراوان عملیات خاکی در پروژههای مختلف عمرانی، این عملیات از اهمیت بیشتری در پروژههای راهسازی برخوردار است.. در واقع، عملیات خاکی را میتوان به عنوان یکی از فعالیتهای ثابت در راهسازی در نظر گرفت. اصول راهسازی و عملیات آن در رشته مهندسی عمران، طی درسی با عنوان «راهسازی» آموزش داده میشود. این درس در کنکور کارشناسی ارشد نیز مورد سوال قرار میگیرد. به منظور آشنایی سریع و ساده دانشجویان با درس راهسازی و آمادگی داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد، فرادرس، یک فیلم آموزشی را به مدت ساعت و دقیقه در قالب پنج درس آماده کرده است..