در رابطه با نورپردازی فضاهای کار اشتراکی بایستی به نورپردازی اتاقهای است.راحت و فضاهایی که برای انجام کارهای متفرقه طراحی شدهاند نیز توجه داشت. نور این فضاها بایستی حالتی داشته باشد که باعث ایجاد حس آرامش و راحتی در افراد شود و به آنها کمک کند تا خستگی را از تن بیرون کنند. دمای رنگ پایین تر (نور گرمتر) برای این فضاها توصیه میشود.
همانطور كه میدانید ما اجسام را بر اساس انعکاس نور میبینیم. انعکاس صحیح نور نیاز به زاویه تابش صحیح دارد و این زاویه تابش است. که تجربه دید ما نسبت به اجسام میشود. بنابراین در نورپردازی ادارات به زاویه تابش نورهای مصنوعی به كار رفته در فضا باید دقت كافی داشته باشیم.
در این روش، روشن ساختن سطح افقی زیر نورافشان مورد نظر می باشد و به آن نورپردازی فروتابی می گویند. منابع نوری در بالای مکان مورد نظر به طور کاملا مستقیم قرار می گیرند. معمولا فروتابی از طریق قاب های مهتابی یا هر نورافشانی که نور مستقیم به سمت پایین دارد پدید می آید. از روش فروتابی می توان برای ایجاد لایه های محیطی و وظیفه ای است.فاده نمود.
نوع و رنگ متریال به کار رفته در دیواره ها و سقف ارتباط نامستقیمی با روشنایی کارگاه دارد! هر چراغ سوله ای نور خود را به جهت های مختلفی می تاباند و باید از بازتاب این نور ها است.فاده شود. در روشنایی کارگاه باید در نظر داشته باشیم که جنس دیواره ها و سقف و رنگ آن ها می تواند نورهای اتلافی را بازتاب دهد و محیط کار را روشن تر کند. تجربه های میدانی نشان داده اند که اگر رنگ روشن و بازتاب دهنده ای برای متریال دیوار و سقف است.فاده شود چیزی در حدود درصد از نورهای تابیده شده به سطح آن ها بازتاب می شوند. این در حالیست که اگر رنگ های تیره است.فاده شده باشد، این مقدار به درصد خواهد رسید.
برای نورپردازی اداری در ساختمانهای عریض و متراژ بالا باید نور مصنوعی را در وسط ساختمان و مکانهایی که از پنجرهها فاصله بیشتری دارند، متمركز كرد. همچنین اینكه باید به جهت جغرافیایی پنجرهها دقت كرد و بر اساس زاویه تابش نور طبیعی برای میزهای كار روشنایی در نظر گرفت. زیرا ممكن است. بر اثر شكست یا كمبود نور، دیدن لوازم موجود روی میز كار باعث اذیت كردن چشم شوند.