شهرت اصلی شهر ری بیشتر به خاطر وجود بارگاه عبدالعظیم حسنی در آن بودهاست. بهطوریکه تا سالها پیش از آن به (شاه عبدالعظیم) یاد میشد، ضمن اینکه این شهر از قدیمیترین مناطق کشور نیز بهشمار رفته، آثار باستانی فراوانی را در خویش جای دادهاست.
با ورود آریایی ها در هزاره دوم قبل از میلاد به ری ، و قرار گیری شعبه ایی از آن ها در مسیر حرکت به شمال و غرب از خود آثاری به جای گذاشتند که شواهد به دست آمده به صورت کوره های سفال پزی در کهریزک و همچنین در سال در تپه معمورین واقع در فرودگاه بین المللی امام خمینی است..
بازرگانی، صنعتگری، کشاورزی و دامداری از مشاغل اصلی اهالی این شهر ری بهشمار میرود. شهر ری از نظر کشاورزی بسیار فعال و ۵٪ آن به طریقه صنعتی و مکانیزه و مابقی به روش نیمه مکانیزه و سنتی انجام میگیرد، فراوردههای کشاورزی شامل گندم، نباتات، علوفهای، پنبه، چغندر قند و ذرت و
مسلماً در این بین بسیاری از شرکتها و تولیدکنندگان نیز توان رقابت نخواهند داشت و از گردونه رقابت خارج خواهند شد که این ماهیت صنعت است. و در همه جای دنیا اتفاق میافتد. بنابراین رمز بقاء در این صنعت این است. که تولیدکننده از همین امروز به فکر باشد و خود را به تکنولوژی روز دنیا مجهز نماید و برای آینده خود برنامهریزی کند.
اصولاً سرمایهگذاری در دنیای کنونی معیاری دارد که این معیار با متوسط نرخ تورم سنجیده میشود به این معنی که اگر سود سرمایهگذاری در یک صنعت به اندازه مقدار مشخصی بیش از نرخ تورم باشد، سرمایهگذاری در آن صنعت توجیهپذیر خواهد بود ولی در ایران در بعضی موارد به علت انحصاری بودن و بسته بودن بازار و عدم ارتباط با دنیای بیرون، سود سرمایهگذاری درکوتاهمدت بیشتر از نرخ تورم است..
یکی از مزیتهای مهم صنعت کاشی و سرامیک کشور این است. که بیش از درصد از مواد اولیه آن در داخل موجود است. و بنابراین در صورتی که روی فراوری مواد اولیه به خوبی کار شود، ارزبری برای واردات مواد اولیه و مشکلات ناشی از آن وجود نخواهد داشت.
این گروه مجموعهای از محصولات بزرگترین تولیدکنندگان ماشینآلات، تجهیزات و محصولات جانبی سرامیک را برای ارایه محصولات خود در اختیار دارد و ناگفته نماند که بسیاری از ماشینآلات و محصولات جدیدی که به بازار ماشینآلات عرضه میشود، با هدف رفع نیازها و مشکلات تولیدکنندگان بزرگی چون این گروه است..
مصرف سرانه کاشی و سرامیک در کشورهای تولیدکننده و مصرفکننده حدود یک متر مربع است. که این رقم برای کشور ما نیز تا حدودی صادق است.. نکتهای که وجود دارد این است. که برای تولیدکنندگان ما بازارهای ایجاد نشده و نیازهای جدیدی وجود دارد که لازم است. شناسایی شوند: