طبیعی است. که همیشه در مقابل تغییر، مقداری مقاومت وجود داشته باشد که بیشتر این مقاومتها از جانب برخی تولیدکنندگان فعلی این صنعت است. ولی علیرغم این مخالفتها، بیش از درصد افزایش تولیدها و طرحهای توسعه در حال اجرا توسط تولیدکنندگان فعلی این صنعت صورت میگیرد.
در نتیجه صاحبان این صنعت، نیازی به تغییر فرمولاسیون و کاهش هزینههای مواد اولیه، افزایش کیفیت محصولات، مدیریت انرژی و مسائل دیگر احساس نکردهاند. از طرف دیگر، کم بودن سود حاصل از صادرات در مقایسه با سود فروش داخلی محصولات، باعث بیتوجهی به توسعه صادرات در این صنعت شده است..
در سالهای اخیر کارخانجات تولید کاشی و سرامیک دیوار و کف زیادی در ایران ایجاد شدهاند و تحول بزرگی در این صنعت به وجود آمده است.. کشور چین با تولید ۵ هزار و میلیون متر مربع در رتبه اول صنعت کاشی و سرامیک جهان قرار دارد؛ بعد از کشور چین کشورهای برزیل، هند، اسپانیا، ایران، اندونزی و ایتالیا به ترتیب در جایگاه های بعدی قرار دارند.
متأسفانه بعد از صنعت خودرو، صنعت کاشی و سرامیک دارای بیشترین تعرفههای واردات است.. این امر باعث ایجاد یک بازار تقریباً انحصاری در داخل کشور شده است.؛ به طوریکه حاشیه سود داخلی این صنعت، سالهای اخیر در حدود ۵ تا درصد بوده است..
انگیزههای متفاوتی کارآفرینان را در جامعه به سمت سرمایهگذاری در صنایع مختلف سوق میدهد. یکسری افراد کارآفرین وجود دارند که در نگاه آنان، دوام سود و توسعه سود بیش از میزان سود اهمیت دارد بنابراین با این نگاه به سمت سرمایهگذاری در حرفه یا صنعت مورد نظر میروند و در صنایعی سرمایهگذاری میکنند که علیرغم سود پایین، از دوام و پایداری بیشتری برخوردار هستند.