مشاوره و اجرا نورپردازی اماکن گردشگری و فرهنگی در بومهن

Lighting of tourist and cultural places-1
Lighting of tourist and cultural places-2



در سه کیلومتری جنوب بومهن، روستایی به نام طاهرآباد قرار دارد که بومیان به آن تارآباد نیز می‌گویند. وجود جاذبه‌های مختلف طبیعی در این روستا، باعث جذب گردشگران به سمت آن‌جا شده است.. از جمله این جاذبه‌های می‌توان به کوه‌های سیاه سنگ و دربندک، ارتفاعات مرغ جرون و رودخانه فصلی سیاه‌رود اشاره کرد. همچنین وجود انواع باغ و مزرعه در روستای طاهرآباد بومهن، برای علاقه‌مندان به خرید محصولات محلی خبر خوبی خواهد بود. اگر دوست داشته باشید قدری بیشتر به گشت و گذار بپردازید، می‌توانید به سمت شمال شرقی این روستای خوش آب‌و‌هوا بروید و از آق دره و دشت دیمه نیز دیدن نمایید. طبیعت تنها جاذبه‌ی طاهرآباد نیست و تاریخ نیز بخشی از هویت این روستا را تشکیل داده است.. در طاهر آباد، ویرانه‌ای از قلعه پسر وجود دارد که نشان از قدمت این روستا می‌دهد.

این مکان تاریخی روی تپه‌ای مشرف به نقطه‌ی برخورد دو روخانه رودهن و بومهن قرار گرفته و در اطراف آن آب‌انبار و تونل‌های مختلفی وجود دارد. متأسفانه هم‌اکنون تنها دیواره‌های بیرونی قلعه باقی‌مانده و ساختمان داخلی از بین رفته است.. اما با این حال می‌توانید در اطراف قلعه گردش کنید، از تونل‌های عبور نمایید و بالای تپه‌ای که این دژ در آن قرار دارد، است.راحت نمایید. همچنین منظره اطراف قلعه بسیار زیبا است. و می‌توانید به سراغ تپه‌های نزدیک آن‌جا هم بروید.

یکی از چیزهایی که ما از سفر می‌خواهیم یافتن حس و حالی خوش است.. اغلب به دنبال تجربه‌ای هستیم که تمام خستگی‌هایمان را از تن بیرون کند. حال که متوجه شدیم بومهن کجاست، باید بگوییم این منطقه همان‌جایی است. که بسیاری دنبالش می‌گردند. قبل از همه چیز هوای خنک آن‌جا، برای ما فرصت فراموش کردن گرمای تابستان را فراهم می‌آورد. وجود جاذبه‌های تاریخی در روستاهای بومهن، لذتی چندین برابر را نصیب ما می‌کند و در آخر هم، تجربه طبیعت و دیدار از باغ‌ها و مزرعه‌ها هم نیازی به توضیح ندارد. در ادامه به برخی از این دیدنی‌ها اشاره می‌کنیم.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی مرکز گردشگری علمی-فرهنگی دانشجویان ایران (ISTTA)، صنعت گردشگری  یکی از بزرگترین و متنوع ترین صنعت ها در دنیای امروز به شمار می آید و در این رابطه جاذبه های گردشگری به عنوان یکی از مولفه های اصلی توسعه گردشگری می باشند . در این بین  نورپردازی مقوله ای است. که می تواند در ایجاد ارزش و جذابیت در جاذبه های گردشگری یک منطقه نقش و تاثیر به سزایی را ایفاد نماید . نورپردازی و جلوه دهی  ، علاوه براحیای بافت شهری در شب و ایجاد خاطره ذهنی مناسب در گردشگران ، می تواند از طریق تاثیر گذاری در امنیت و نیز افزایش زمان گردشگر و در صورت بهره گیری مناسب به عنوان یک جاذبه گردشگری مورد بهره برداری قرار گیرد .

در قرن حاضر زندگی شهری به نحوی پیش می رود که دامنه فعالیتهای شهروندان تاپاسی از شب ادامه دارد،بدین ترتیب حیات شبانه شهرها را نمی توان نادیده گرفت .یک فضا با نورپردازی از جنبه های مختلف کیفی تاثیر می پذیرد، همین امر به عنوان اهمیت و ضرورت پژوهش حاضر می باشد.در این پژوهش از روش تحلیلی-توصیفی و ابزار کتابخانه ای برای توضیح میزان اثر گذاری نورپردازی بر کیفیت نشانه تاریخی است.فاده شده است.. در نورپردازی اماکن گردشگری، توریستی و فرهنگی می توان به زیر شاخه های اصلی نورپردازی بنا های تاریخی، موزه و گالری و هتل ها و مهمانخانه ها اشاره کرد.

یکی از بخش هایی که نیازمند تعهد در نورپردازی اماکن توریستی و هنری است.، نورپردازی موزه ها و گالری های هنری یا به طور کلی فضاهایی است. که روشنایی برای نمایش اثر هنری به کار می رود. هدف اصلی در این بخش، نمایش بهتر اثر هنری در حین حفاظت آن در مقابل نورهای مضر مانند اشعه ماورابنفش و مادون سرخ و… است.. در موزه ها و گالری ها همواره با دو بخش از اجسام و اشیا رو به رو هستیم که شامل اجسام دو بعدی وسه بعدی می باشند و هر کدام با توجه به فیزیک و نوع آن ها تکنیک های نورپردازی جداگانه ای را طلب می کنند. در اجسام مواردی نظیر تعادل بین سایه و روشنی، تفکیک جسم با دیوار پشت آن از طریق ایجاد سایه، نورپردازی متمرکز از زوایای مختلف که در نهایت به درک سه بعدی آن جسم کمک می کند، مد نظر قرار می گیرد.



( مشاوره و اجرا ) های دیگر