جریانهای هوایی، اثرگذاری زیادی در آبوهوای تهران دارند. وزش باد غالب از سمت غرب سبب میشود که غرب شهر همواره در معرض هوای تازه قرار گیرد؛ با وجود اینکه این باد دود و آلودگی نواحی صنعتی غرب را به همراه میآورد، وزش شدید آن میتواند هوای آلوده را از شهر تهران بیرون ببرد.
مطالعات نخستین طرح جامع تهران در سال ۵ آغاز شد و در به تصویب رسید. در این برهه، تهران حدود ۸ کیلومتر مربع وسعت داشت و جمعیت آن به ٫ میلیون نفر میرسید. این طرح، گسترش شهر تهران را به دلیل وجود ارتفاعات در شمال و شرق و نامناسب بودن زمینهای جنوبی، در منطقهٔ غرب تعیین کرد و سطح شهر را به ده منطقه با مراکز مجهز تقسیم و شبکهای از آزادراهها و بزرگراهها را نیز پیشنهاد کرد.
طبق آمار سال ، ردیف مسکن، آب، برق و گاز، با سهمی معادل / درصد، بیشترین سهم از متوسط هزینهٔ ناخالص یک خانوار ساکن تهران را به خود اختصاص دادهاست؛ پس از آن نیز ردیف خوراکیها و آشامیدنیها با سهم ۵/ درصدی قرار دارد.
فن کویلی که در شکل زیر مشاهده می کنید از نوع سقفی است. و این فن کویل ها در اشکال دیگری (زمینی و دیواری) هم ساخته می شوند. به طور کلی یونیت داخلی سیستم VRF (فن کویل ها) ساختاری ساده دارند و از یک کویل مسی و فن ساخته می شوند که مبرد (گاز فرئون) درون آن جریان یافته و با دوران فن و گردش هوا در اطراف کویل، هوا سرد یا گرم می شود. البته ساختار به این سادگی ها هم نیست و یک مکانیزم کنترلی در این سیستم وجود دارد که مقدار مبرد ورودی به هر فن کویل را به طور هوشمند و پس از جمع آوری اطلاعاتی نظیر دمای درخواستی از سوی کاربر و دمای محیط و کنترل می کند تا با صرف حداقل انرژی، دمای لازم تامین شود.
قیمت دستگاه وی آر اف با توجه به عواملی همچون نوع یونیت داخلی، مدل، ظرفیت یونیت خارجی، ابعاد، تعداد یونیت ها، تکنولوژی های به کار رفته در آن، داشتن یا نداشتن اینورتر، مقدار فضای شما، برند و شرکت سازنده تعیین و مشخص می شود. به طور مثال، هرچه ظرفیت دستگاه کمتر باشد، قیمت آن به ازای هر تن تبرید بیشتر می شود. البته ارز و نوسانات مربوط به آن نیز بر روی قیمت نهایی این سیستم تاثیر دارد و باعث تغییر قیمت آن می شود. یک سری هزینه های جانبی مانند هزینه لوله کشی بین یونیت ها، هزینه حمل دستگاه، هزینه اضافه کردن تجهیزات مکمل گرمایشی و وجود دارند که در تعیین قیمت نهایی این سیستم نیز تاثیرگذار هستند.
به شکل زیر دقت کنید. این شکل اجزای مهم یونیت خارجی (یونیتی که در بیرون از ساختمان نصب می شود) سیستم VRF نوع GHP را نشان می دهد. موتور احتراقی سیلندر پیستونی گازسوزی را که مشاهده می کنید، با سوزاندن گاز شهری روشن شده و کمپرسورها را به گردش در می آورد و در پی آن مبرد در مدار جریان یافته و به سمت سایر اجزای این سیستم حرکت می کند و با گردش دائمی بین اجزای یونیت داخلی و خارجی هم سرمایش هوا در تابستان و هم گرمایش هوا در زمستان را انجام می دهد. نکته اینکه در وی آر اف نوع EHP به جای موتور احتراقی از موتور الکتریکی است.فاده می شود و تماما با برق کار می کند.
در یونیت خارجی وی آر اف نوع EHP یک یا چند الکتروموتور و در یونیت خارجی وی آر اف نوع GHP یک موتور احتراق داخلی گازسوز پیستونی (شبیه موتور اتومبیل) وجود دارد که یک یا چند کمپرسور اسکرال را به گردش در آورده و کمپرسور نیز عمل متراکم کردن مبرد و چرخش آن در مدار را بر عهده دارد. مبرد در مدار با لوله کشی به اواپراتورهای (مبدل های حرارتی) جاسازی شده در یونیت های داخلی (فن کویل ها) منتقل می شود و در اثر تبادل حرارت با هوای محیط داخل ساختمان، دمای هوای داخل ساختمان را کاهش یا افزایش می دهد.
این سیستم تقریبا شبیه چیلر تراکمی است. و با این تفاوت که در مدار آن، آب وجود ندارد و مبرد (گاز فریون) مستقیما حمل کننده انرژی گرمایی بین یونیت های داخلی و خارجی است.. در چیلرها ، آب درون یک مبدل جاسازی شده در چیلر ، سرد شده و با پمپ به فن کویل های درون ساختمان ارسال می شود ولی در سیستم VRF ، مبرد (گاز فریون) مستقیما به فن کویل های درون ساختمان ارسال می شود تا در فصل گرم عمل سرمایش هوا و در فصل سرد عمل گرمایش هوا انجام شود. اگر بخواهیم به شکلی بسیار ساده و قابل فهم ساختار این دستگاه را شرح دهیم، بهتر است. که به ساختار دستگاه اسپلیت (کولر گازی) توجه کنیم که چطور گاز فرئون (مبرد) با جریان یافتن بین یونیت دیواری داخل ساختمان و یونیت بیرون از ساختمان می تواند هم عمل سرمایش و هم گرمایش هوا را انجام دهد، دقیقا در وی آر اف ها نیز با چنین روشی (البته به صورت مرکزی و تهویه چندین بخش به صورت همزمان و با کنترل بهتر) گرمایش و سرمایش هوا انجام می گیرد.