در سه طرف حیاط مرکزی سه ایوان وجود دارد که عرض این ایوانها حدود پنج متر است.. طرح ساختمان این کاروانسرا به طرح مسجد جامع ساوه شباهت دارد. این مسجد در فاصله تقریباً کیلومتری از کاروانسرا قرار گرفته. در مسجد جامع در دوران صفوی تغییرات جزئی انجام گرفته و تنها اختلاف مسجد جامع ساوه با کاروانسرای رباط کریم این است. که در کارونسرای سنگی فضای خالی گوشهها را با اتاقهای گنبد داری پر کردهاند.
در حال حاضر رباط کریم کجاست؟ شهرستان رباط کریم یکی از شهرستانهای غرب است.ان تهران و مرکز آن شهر رباط کریم است.. ارتفاع آن حدود متر از سطح دریا بوده و از شمال به شهرستان شهریار، از جنوب به شهرستان ری، از شرق به شهرستان اسلامشهر و از غرب به شهرستان ساوه محدود میشود.
این منطقه از هزاران سال قبل نیز از مراکز تمدن و زندگی بوده و محدوده سابق رباط کریم بیش از الی هکتار نبوده و خانه های روستایی در پیرامون کاروانسراها جای داشته است. و پس از اینکه رباط کریم تا حدودی گسترش یافت، دارای چهار دروازه گردید که به ترتیب به شمال، جنوب، مشرق و مغرب منتهی می شد به طوری که آثار دروازه غربی آن در نزدیکی امامزاده محمد تقی تا چندی پیش نیز به چشم میخورد. بعدها با توسعه شهر رباط کریم و احداث باغ های میوه این دروازه ها از بین رفت و خیابان ها و کوچه های فراوانی احداث گردید و رباط کریم امروزی شکل گرفت.
این در حالی است. که براساس تصویب نامههای مورخ / / و ۵/ / هیات وزیران، خرید هر نوع کالای تاسیساتی و تهویه مطبوع خارجی که مشابه داخلی دارند، برای تمامی دستگاههای دولتی و دستگاههایی که به نحوی از بودجه عمومی یا دولتی است.فاده میکنند، ممنوع است.، اما دلالان با است.فاده ابزاری از شرکتهای مجهول ایرانی که خود تولیدکننده نیستند و به عنوان دلال شرکتهای خارجی فعالیت میکنند، در مناقصات دولتی، شبه دولتی و نهادهای عمومی شرکت کرده و معمولا با است.فاده از دامپینگ و ترفندهای مختلف مانند برقراری شرط داشتن برخی گواهینامههای بینالمللی مانند (Euro vent certificate) که به دلیل وجود تحریمها، تاکنون هیچ کدام از تولیدکنندگان ایرانی تهویه مطبوع، موفق به دریافت آنها نشدهاند و با روی آوردن به سایر اقدامات غیرحرفهای و گاه غیراخلاقی، تولیدکنندگان داخلی را کنار میزنند و محصولات خود را که معمولا به لحاظ کیفیت، برتری خاصی هم نسبت به نمونههای مشابه داخلی ندارند، وارد کشور میکنند. بنابراین لازم است. کارفرماهای دولتی، عمومی و... در انتخاب مشاوران فنی خود دقت کافی کرده و نظارت لازم را بر رفتار آنها داشته باشند. همچنین در امر خرید از مشاوره با انجمن تولیدکنندگان سیستمهای تهویه مطبوع غافل نشوند.
این فعال صنعتی در تکمیل صحبت خود تاکید کرد: تعیین فرمول قیمتگذاری شمشهای سرب و روی در بورس کالای ایران نیز نه تنها تغییر مثبتی ایجاد نکرده بلکه سبب افزایش بیشتر قیمت این محصولات شده و فعالان این صنعت را برای تامین خوراک مورد نیاز تولید خود به چالش کشیده است..
وی خاطرنشان کرد: به طور کلی در زمان خرید مواد اولیه، باید درصد مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنیم و همچنین از کل درآمد سالانه، میزان ۵ درصد مالیات بر درآمد برای تولیدکنندگان تعیین شده است. که موظف به پرداخت آن هستیم. ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است. که نه تنها مشوقها تخفیفهای قابل توجهی در این زمینه برای تولیدکنندگان در نظر گرفته نشده است. بلکه معمولا از مالیاتی که برای هر بخش تعیین شده است.، میزان بیشتری از آنها دریافت میشود.
مدیرعامل شرکت میلاد روی زنجان در ادامه معضلات موجود در صنعت روی را واکاوی کرد و گفت: دولت موانع متعددی را برای تولیدکنندگان شمش روی ایجاد کرده است. که ازجمله آنها میتوان به معضلات واردات مواد اولیه از سایر کشورها، دشواری صادرات شمش روی، چند برابر شدن قیمت حاملهای انرژی بدون هیچ دستورالعمل مشخصی و همچنین قوانین دستوپاگیر موجود در زمینه تولید اشاره کرد که نتیجه تمام این معضلات، کاهش تولید و زیاندهی مالی و در نهایت، تعطیلی واحدهای تولیدی خواهد بود.
مدیرعامل شرکت میلاد روی زنجان اظهار کرد: برخی از تولیدکنندگان عنوان میکنند دولت از تولید حمایت کرده است.؛ سوالی که در این زمینه مطرح میشود، این است. که چرا بهای برق مصرفی یک واحد تولیدی که پیشتر میلیون تومان در ماه برآورد میشد، باید با احتساب حق ترانزیت که از جانب سازمان توزیع نیروی برق وضع شده است.، به یک باره به مبلغ پنج میلیارد و میلیون تومان افزایش یابد؟ این در حالی است. که امکان هیچگونه تاخیری در پرداخت هزینه قبوض وجود ندارد.