بسیاری از تهرانی ها بر این باور هستند سکونت مدرن در شرق تهران به سال و زبانی که ارباب هرمز تهرانپارس را خریداری کرد باز می گردد. با این وجود تحقیقات صورت گرفته در عرصه شهرنشینی تهران نشان می دهد اولین نشانه از شهرنشینی مدرن در شرق تهران به زمان ناصرالدین شاه قاجار باز میگردد. در دوران پادشاهی قاجاریه بخش عمدهای از شرق تهران به کشاورزی و باغداری اختصاص داشت که در آن خانه های ویلایی برای گذراندن آخر هفته و تعطیلات احداث شده بودند.
میرزا علینقیخان حکیم الممالک را بسیاری تاسیس کننده محله حکیمیه عنوان می کنند. پس از اینکه حکومت ناصرالدین شاه به اتمام رسید علینقی خان دهکده های موجود در این منطقه را خریداری کرد و با است.فاده از اسم خود آن را نامگذاری کرد. این محله که امروزه بیشتر به عنوان میزبان دانشگاههای متعدد شناخته می شود خانه های سازمانی متعددی را نیز در خود جای داده و یکی از محله های اصلی شرق تهران به حساب می آید. ساختار مدرن و جدید حکیمیه از سال ۵ آغاز شد ولی دهه هفتاد را می توان به عنوان نقطه عطفی برای این محله در نظر گرفت.
میزان تردد وسایل نقلیه در خیابانهای شرق تهران متفاوت است.. ترافیک در برخی از خیابانها همچون حجربن عدی(تهرانپارس)، آیت(نارمک)، پیروزی، رسالت، نبرد، جانبازان(گلبرگ)، گلشن دوست و فرجام در ساعات خاصی از شبانهروز زیاد است. و حتی در روزهای منتهی به عید و تعطیلات این ترافیک سنگین میشود. اما اگر به منطقه شرق و نقشه آن مسلط باشید میتوانید به راحتی با استفاده از کوچههای فرعی راه مناسب را برای خود پیدا کرده و از ترافیک تا حدی دور شوید. البته بزرگراههای امام علی، باقری و بسیج را باید به این لیست اضافه کنید.
به ریل قطاری ، ریل تیر آهن H جرثقیل نیز می گویند . ریل تیر آهن صنعتی H با توجه به تناز جرثقیل دارای ابعاد مشخصی می باشد بنابراین این ریل ها در تیپ و مدل هایی دسته بندی می شوند . ریل قطاری A ، A ، A ، A ، A و A دربازار فراوانی بیشتری دارند . عموما قیمت این ریل ها بر حسب کیلوگرم محاسبه می شود و سپس قیمت آن به صورت متراژ و شاخه در نظر گرفته می شود .
ریل چهار پهلو به کمک روش جوشکاری بر روی تیرهای حمال و یا اینکه بر روی پل جرثقیل سقفی نصب میشود. ریل مدل A توسط اتصالات ویژه و کلیپسهای مرتبط بر روی پل جرثقیل دروازهای و سقفی برای چرخهای حرکت کالسکه و یا بر روی تیرهای حمال برای چرخهای متحرک در جهت طول جرثقیل، نصب میشوند.
در مورد جرثقیل دروازهای، ریل بر روی پلیت گذاشته شده بر روی فوندانسیون (Foundation) طولی جرثقیل سوار میشود. هم راستا بودن ریل و اجرایی شدن منظم و دقیق و هم سطح ریل از جمله موارد بسیار مهم بوده و اگر مورد توجه قرار نگرفته و رعایت نشوند، با ایجاد انواع آسیب از جمله است.هلاک و خرابی چرخ، عمر مفید ریل را کاهش میدهند.
قرقره تیراهنی یا قرقره ای ریلی i rail اهدف است.فاده از این سیستم برای حمل کابل های سنگین و همچنین مسیر های قوس دار با شعاع بالا می باشد.قرقره های این سیستم بزرگتر و و همچنین قابل تنظیم برای چند سایز تیر ای شکل می باشد.قرقره کابل بر که به این نوع قرقره ها قرقره کابل کره ای هم میگوینده بیشتر در یل های بالای کوره است.فاده میشود . بدنه این ققره ها گالوانیزه گرم شده است..قرقره های این سیستم چرخ و چرخ می باشند و همچنین چرخای این قرقره به دو صورت پلاستیکی و فلزی می باشد.
Crane Rail یک مسیر حرکت جرثقیل است. که توسط ریل گذاشته شده است.، که تضمین می کند جرثقیل در طول مسیر تعیین شده حرکت می کند و فشار چرخ را به فونداسیون انتقال می دهد. ریل جرثقیل را می توان به نوع ریل سبکP و نوع ریل سنگینQU تقسیم کرد. ریل جرثقیل شامل ریل فولادی جرثقیل، ریل فولادی مسیر و ریل مربع است..