جریانهای هوایی، اثرگذاری زیادی در آبوهوای تهران دارند. وزش باد غالب از سمت غرب سبب میشود که غرب شهر همواره در معرض هوای تازه قرار گیرد؛ با وجود اینکه این باد دود و آلودگی نواحی صنعتی غرب را به همراه میآورد، وزش شدید آن میتواند هوای آلوده را از شهر تهران بیرون ببرد.
مجموعه شهرداری تهران برای پیشبردن ماموریتها و وظایف محوله علاوه بر هشت معاونت بالغ شصت سازمان، شرکت، مرکز و ستاد در زیر مجموعه خود دارد در این بخش مروری اجمالی بر برخی از مهمترین شرکتهای مدیریت شهری تهران خواهیم داشت.
مطالعات نخستین طرح جامع تهران در سال ۵ آغاز شد و در به تصویب رسید. در این برهه، تهران حدود ۸ کیلومتر مربع وسعت داشت و جمعیت آن به ٫ میلیون نفر میرسید. این طرح، گسترش شهر تهران را به دلیل وجود ارتفاعات در شمال و شرق و نامناسب بودن زمینهای جنوبی، در منطقهٔ غرب تعیین کرد و سطح شهر را به ده منطقه با مراکز مجهز تقسیم و شبکهای از آزادراهها و بزرگراهها را نیز پیشنهاد کرد.
موتور تک بنزینی همان گونه از نامش پیداست با سوخت بنزین و جرقه شمع روشن می شود. موتور تک بنزینی تشکیل شده از بلوکه سیلندر، پیستون و شافت انتقال حرکت است.. با توجه به حرکت رفت و برگشتی پیستون توسط میل شاتون آن را به حرکت چرخشی یا دورانی تبدیل می کند.
صفحه بالایی پیستون به گونه ای طراحی شده است. که یک انحراف ساز یا موج گیر (بافل) ایجاد کند که بار تازه را در سمت ورودی سیلندر به سمت بالا و سپس در سمت اگزوز به سمت پایین هدایت می کند، بنابراین گازهای مصرف شده چرخه قبلی را از طریق دریچه اگزوز به بیرون هدایت می کند.
در طول مرحله اگزوز، حرکت رو به بالا پیستون مواد مصرف شده در احتراق را از طریق دریچه اگزوز باز وارد می کند. سپس چرخه تکرار می شود. بنابراین، هر سیکل به چهار حرکت پیستون - ورودی، فشرده سازی، قدرت و اگزوز - و دو دور چرخش میل لنگ نیاز دارد.
موتور تک سیلندر در ماشین آلات متنوع بخش های مختلف صنعت از جمله بخش کشاورزی (پمپ آب، تیلر، دستگاه سم پاش، اره برقی، علفچین)، بخش عمرانی (ماله موتوری، کاتر آسفالت بر، کمپکتور، بتونیر) و دیگر ماشین آلات صنعتی از قبیل ژانراتورهای تک فاز و کارواش خانگی قابل است.فاده می باشد.
در موتور تک سیلدر دیزلی ابتدا هوا مکش می شود، در مرحله بعدی هوا متراکم شده و در مرحله آخر گازوئیل به هوا متراکم شده اضافه می شود و افزایش فشار و دما باعث ایجاد انفجار می شود. یعنی احتراق در موتور دیزلی با افزایش فشار و گرم شدن ماده سوختنی انجام می شود.