قلهٔ دماوند در فرهنگ کشور ایران مظهر پایداری و است.واری و یک نماد ملّی است. و همچنین مضمون اشعار بسیاری از شاعران قرار گرفته از جمله آنها شعر دماوندیه ملک الشعرای بهار است. که تاکنون در قالب اثری ملّی به ثبت رسیده و به روشهای گوناگون از آن به عنوان نمادی ملّی یاد میشود.
برخی دیگر از گونههای گیاهای دماوند عبارتاند از: کاج آلپ، اسپرس کوهی نیمه کروی، گون، یاسمن صخرهای، ازمکی کوهسری، پیربهار دنایی، شبدر شاه بلوطی، ترشک کوهسری، دغدغک البرزی، پلاخور بوتهای، گالش انگور، تیره گل، نسترن وحشی، قفقازی، رز گردآلود، گز، علف بره، چمن آراراتی، چمن گندمی آسیای مرکزی، جاروی علفی بامی، علف قرمز، جو چمنزار، ملیکای بی زبانک، علف صورتی، چاودار هراتی، شبه یولاف شکننده، ریش سنبل، خشخاش طناز، شکرتیغال و شکرتیغال مشهدی، چون جاشیر، سریش و در جاهای مرطوب زبان طلا، پیرسنبل، قدومه پرشاخه، جعفری فرنگی معطر، بادرنجبویه دنایی، خاکشیر تلخ کوتوله، گل بی مرگ طلایی، پنجه برگ نقره گون، آزاد بری، پنجه برگ همدانی، دنایی، سنبله ارغوانی و مینای پرکپه برگ نقرهای.
ماهی قزل آلای خال قرمز ماهی بومی کشور کانادا بوده که در دوران پهلوی جهت تکثیر به این دشت منتقل شده. افعی البرزی، افعی دماوندی، بزمجه، مارمولک، روباه، گرگ، خرس قهوهای، پلنگ، گراز، کل و بزکوهی، قوچ و میش، آهو، موش صحرایی، قورباغه، لاکپشت، واشه، شهباز، عقاب، کبک، کبک دری، خفاش،
پس از اتمام خاکریزی، سطح مواد با است.فاده از ماشین آلات ساختمانی نظیر غلتک متراکم میشود. تراکم مصالح، افزایش چگالی و است.حکام سازه را در پی دارد. تسطیح نیز یکی دیگر از فعالیتهای نهایی در عملیات خاکی است. که به منظور اطمینان از هموار بودن سطح بستر یا مناسب بودن شیب فونداسیون، راه، راه آهن و محوطه سازه اجرا میشود. تسطیح جادهها معمولا توسط ماشین آلات سنگینی مانند بولدوزر انجام میگیرد. فعالیتهای مرتبط با آمادهسازی بستر و سطح در عملیات خاکی، با عنوان رگلاژ نیز شناخته میشوند.
در قرن هفتم میلادی (حدود سال پیش)، ساخت شاهراه (جادههای بزرگ و طولانی) برای اتصال مراکز اصلی شهرهای مختلف گسترش یافت. البته ساخت این مسیرها با سرعت کمی انجام میگرفت. همین موضوع، باعث گسترش است.فاده از نقشهبرداران برای بررسی عوارض زمین و افزایش بهرهوری در پروژههای راهسازی شد. در اواخر قرن هجدهم و اوایل قرن نوزدهم میلادی (قرن دوازدهم تا سیزدهم شمسی)، است.انداردهای راهسازی بهبود یافت. اولین مهندسان عمران از رویکردهای متفاوتی برای راهسازی است.فاده میکردند. با وجود یکسان بودن اصول این رویکردها، اطلاعات زیادی در مورد نحوه اجرای عملیات خاکی در آنها وجود ندارد. به عنوان مثال، تقارن یا عدم تقارن
«بولدوزر» (Bulldozer)، به عنوان یکی از قویترین و قابل اطمینانترین ماشین آلات سنگین در پروژههای عمرانی شناخته میشود. این ماشین، به منظور جابجایی خاک در مسافتهای زیاد مورد است.فاده قرار میگیرد. پیستونهای پشت تیغههای بزرگ و صاف جلوی بولدوزر، امکان تغییر زاویه و عمق نفوذ در خاک را محدود میکنند. وزن قابل توجه این ماشین، باعث خردایش آسان تخت سنگهای موجود در مسیر میشود. به طور کلی، بولدرزها با توجه به ابعادشان، برای هل دادن تپههای خاکی و آمادهسازی سطح کاربرد دارند.
اجرای مطالعات زمین شناسی یکی از مراحل ثابت در اکثر پروژههای عمرانی و معدنی است.. این مطالعات به عنوان بخشی از عملیات خاکی در نظر گرفته نمیشوند. با این وجود، دادههای حاصل از آنها به منظور انجام محاسبات، طراحی و کنترل اجرای این عملیات مورد است.فاده قرار میگیرند. برخی از این دادهها عبارت هستند از:
روشهای مختلفی برای محاسبه حجم عملیات خاکی وجود دارند. از متداولترین این روشها میتوان به روش میانگین، روش بلوک و روش مقطع برداری اشاره کرد. نتیجه روش مقطع برداری دقیقتر از دیگر روشها است.. در ادامه به معرفی اجمالی اصول هر یک از این موارد و روشهای کاهش خطاهای موجود در محاسبات میپردازیم.