وسعت شهرک صنعتی چهاردانگه بسیار زیاد است.. این شهرک به طور کلی به بخش بنگاه های صنعتی و شرکت ها و تولیدی ها و بخش فروشگاه ها و پاساژها و مغازه ها تقسیم می شود. در واقع بخش تجاری و بخش صنعتی دو بخش اصلی شهرک صنعتی چهاردانگه هستند. معمولا هرچه به سمت مرکز این شهرک بروید با صنایع بیشتری رو به رو می شوید و در حواشی آن بیشتر فروشگاه ها و پاساژهای فروش مبلمان و غیره قرار گرفته اند. در بخش صنایع نیز، فعالیت های متنوعی انجام میگیرد، از ساخت و تولید ورقه های ام دی اف، مغازه های فروش روکش ام دی اف، کارخانه های تولید مبلمان و را می توانید در بخش صنعتی ببینید.
چهاردانگه در قدیم روستا بوده است.. بخش مرکزی آن به قلعه شهرت دارد. دلیل آن نیز دیوارهای بزرگ اطراف شهر است. که در گذشته برای جلوگیری از ورود راهزنان به داخل شهر می کشیدند. این منطقه بیش از ۵ سال قدمت دارد و مسجد جامع آن را می توان یکی از قدیمی ترین بناهای چهاردانگه تهران به شمار آورد.
منطقه چهاردانگه قدمتی بالای ۵ سال دارد. و از کهنترین بناهای آن میتوان از مسجد جامع شهر چهاردانگه نام برد که در سال ۸خورشیدی ساخته و تا به امروز دو بار بازسازی شده است.. در ابتدا این بنا چوبی ساخت شده که بعدها برای ترمیم مسجد، از خشت و آجر است.فاده شد. هسته اولیه شهر از قلعه چهاردانگه در بافت قدیمی شهر شکل گرفته است. که در گذشته یکی از قلعههای اربابی جنوبی تهران محسوب میشود. بافت داخلی قلعه، دارای کوچههای کمعرض و پر پیچ و خم و قطعات تفکیکی کاملاً نامنظم است..
لوستر یک کالای لوکس و تزیینی است. و خرید آن در هر شرایطی توجیه اقتصادی برای خانوارها ندارد. در حال حاضر علاوه بر رکود با اشباع بازار مواجه هستیم که یک عامل مهم وضعیت نامناسب فعلی رکود ساخت وساز مسکن و آمار پایین ازدواج در کشور است.. وقتی مسکن دچار بحران ساخت و عرضه میشود به نسبت آن خیلی از صنایع هم دچار مشکل میشوند. وقتی کسی خانه نداشته باشد، لوستر به چه دردش میخورد؟ بالا رفتن سن ازدواج و شرایط فعلی سخت اقتصادی، زوجهای جوان را از خریدن وسایلی مثل آینه و شمعدان و وسایل تزیینی منصرف میکند.
تولید لوستر نیاز به هنر و مهارت فراوان دارد و باید ریزهکاریهای فراوان آن را در نظر گرفت. اما این صنعت دیرپا این روزها حال و روز چندان خوشی را تجربه نمیکند. رکود فراگیر و کسادی بازار، عرصه را بر تولیدکنندگان لوستر و روشنایی تنگ کرده است.. این کالا از معدود تولیدات ایرانی است. که بیش از ۸درصد مواد اولیه آن در داخل کشور تامین میشود.
نقطه قوت لوسترهای ایرانی کیفیت بسیار بالای آنهاست و نقطه ضعفشان طراحی یکنواخت و قدیمی که البته خیلیها با این نظر موافق نیستند. مدلها و طرحهای زیادی از سوی سازندههای داخلی ارائه میشود که بسیار متنوع و زیباست. ضمن اینکه کارهای ایرانی دارای ضمانت نامه از سه تا هفتسال هستند، ولی اجناس رنگ ولعابدار خارجی بهخصوص چینی هیچ گارانتی ندارد و صاحب اول و آخرش خریدار کمپول است.. مشکل عمده این صنعت مثل بیشتر صنایع تولیدی، رکود و عدم حمایت دستگاههای اجرایی از بخش تولید است..
هزینههای بالای تولید قیمت تمامشده را بیشتر کرده و در نتیجه به کاهش تولید منجر شده است.. هزینه دستمزد ماهانه، حق بیمه درصدی، محاسبه گاز و برق با نرخ تجاری و واردات اقلام خارجی از چالشهای پیش روی این صنعت ریشهدار کشور است.. بنا بر آمارهای موجود بیش از هزار واحد تولیدی فعال وجود داشته که ۵ تا درصد آنها تعطیل شده و بقیه با نیمی از ظرفیت اسمی خود مشغولند.
سال ازقدمت صنعت لوستر سازی در ایران میگذرد، تلاش تولیدکنندگان این صنعت باعث گردیده که ایران جزو پنج کشور برتر تولید کننده لوستر قرار گیرد. لوستر ایران حاصل ذائقه و هنر ایرانی است. با ظرافت کاری خاص تصاویر بدیع و سرشار از نور و رنگ را به تصویر خواهد کشید.