میرزا علینقیخان حکیم الممالک را بسیاری تاسیس کننده محله حکیمیه عنوان می کنند. پس از اینکه حکومت ناصرالدین شاه به اتمام رسید علینقی خان دهکده های موجود در این منطقه را خریداری کرد و با است.فاده از اسم خود آن را نامگذاری کرد. این محله که امروزه بیشتر به عنوان میزبان دانشگاههای متعدد شناخته می شود خانه های سازمانی متعددی را نیز در خود جای داده و یکی از محله های اصلی شرق تهران به حساب می آید. ساختار مدرن و جدید حکیمیه از سال ۵ آغاز شد ولی دهه هفتاد را می توان به عنوان نقطه عطفی برای این محله در نظر گرفت.
به طور کلی می توان گفت که منطقه تهران، از محله تشیل شده است.. این محله های شرق تهران هر کدام در بخش های مختلفی از این منطقه قرار دارند و در نتیجه، جاذبه های گردشگری و تفریحی متنوعی را نیز در درون خود قرار داده اند. اما از جمله محله های شرق شهر تهران که در منطقه قرار دارند می توان به: تهرانپارس، حکیمیه، نارمک، هنگام، هروی، علم و صنعت، فرجام، بلواز پروین، سراج، شمس آباد، مجیدیه، شمیران نو، قنات کوثر، شیان، لویزان، و همچنین مهران اشاره کرد. محله های شرق تهران واقع در منطقه با داشتن موقعیت های مختلف و جاذبه های گردشگری متفاوت، افراد بسیاری را به سمت خود جذب می کنند و محله های شرق تهران همیشه میزبان بسیاری از مسافران و گردشگرانی که به قصد گشت و گذار و تفریح به پایتخت می آیند هستند.
محله های شرق تهران وسعت بسیار زیادی را از پایتخت در بر گرفته اند. همانطور که در مطالب بالا اشاره کردیم، شهر تهران، شهری پهناور و وسیعی می باشد که مناطق بسیار زیادی را در درون خود جای داده است.. محله های شرق تهران از جمله جاهایی است. که با شناخت با آن ها می توانید با بهترین و خوش آب و هوا ترین مناطق پایتخت آشنا شده و از آن ها دیدن کنید. در مطلب زیر، همه چیز را درباره محله های شرق تهران و همچنین معرفی تمامی آن ها پرداخته ایم. برای آشنایی بیشتر ادامه مطلب را مطالعه کنید.
نور مغازه و یا فروشگاه از جنبههای مختلفی اهمیت دارد. اولین وظیفه چراغ تجاری، روشن کردن فضا به گونهای است. که تمامی محصولات موجود در فروشگاه و یا نمایشگاه، به درستی دیده شوند. این دیده شدن به میزان نور فروشگاه بستگی دارد که با لوکس (Lux) بیان میشود. بسته به نوع و کاربری فروشگاه، از لوکس تا لوکس نور را میتوان در بخشهای مختلف تامین کرد.
پیشنهاد می کنیم در نورپردازی مرکز تجاری یا محیط های بیرونی آن از نورهای گرم و دلنشین است.فاده کنید. هرچه میزان خیرگی و نور مستقیم کمتر باشد، فضا آرام و دلنواز تر خواهد شد. سعی کنید دید انسان محور را در طراحی خود دخیل کنید. قبل از پیاده سازی طرح ها، خود را جای مشتری و رهگذر بگذارید و ببینید کدام نور زننده و خسته کننده است. و کدام نور خاص می باشد.
نورپردازی صحیح فاکتوری اساسی در جهت موفقیت و جذابیت هر مرکز خریدی محسوب میشود. به طور کلی میتوانیم بگوییم روشنایی مناسب علاوه بر بهرهوری و طول عمر بالا و کاهش هزینههای عملیاتی بایستی توجه مشتریان را به سمتی که باید جلب کند، آنها را در مسیریابی راهنمایی کند و ایمنی لازم را در فضاهای مختلف فضای تجاری تامین کند.
برای طراحی و روشنایی تجاری نمی توان یک نسخه پیچید. زیرا همین مرکز تجاری دارای اصناف و مشاغل مختلف است. که هر کدام روشنایی و نورپردازی خاص خود را می طلبد. اما مهم است. که هرکدام از آنها به هماهنگ بودن کل مجموعه کمک کنند. فرض کنید در یک مرکز خرید بزرگ هستید. واحد های آن مختص به صنفی مانند سینما، تئاتر، زمین بازی کودکان، شهر کتاب، باشگاه ورزشی، هایپر مارکت و است.. تمام این مشاغل بسته به متراژ و فضایی که در بر گرفته به روشنایی نیاز دارد. در نتیجه باید دقت کنید اهداف نورپردازی مراکز تجاری خود را صحیح پایه گذاری کنید.
موضوع روشنایی صحیح و ایجاد تمایز و کنتراست با محیط ممکن است. با حجم نور است.فاده شده رابطه عکس داشته باشد. گاهی است.فاده از یک لوگو یا نوشته با نور کم میتواند به خوبی خودش در طور روز برجسته کند. بسیاری از ما به عنوان صاحبان مشاغل چندان به بحث روشنایی علائم و تابلوهای بیرونی فروشگاهمان حساس و دقیق نمیشویم و بعضی وقتها انگار فراموش میکنیم که حتی بهترین و زیباترین تابلو و نشانه هم بدون قرار گرفتن در مکان درست و بدون نور کافی، هیچ تاثیری در کسب و کارمان نخواهد گذاشت.