نور مغازه و یا فروشگاه از جنبههای مختلفی اهمیت دارد. اولین وظیفه چراغ تجاری، روشن کردن فضا به گونهای است. که تمامی محصولات موجود در فروشگاه و یا نمایشگاه، به درستی دیده شوند. این دیده شدن به میزان نور فروشگاه بستگی دارد که با لوکس (Lux) بیان میشود. بسته به نوع و کاربری فروشگاه، از لوکس تا لوکس نور را میتوان در بخشهای مختلف تامین کرد.
نورپردازی صحیح فاکتوری اساسی در جهت موفقیت و جذابیت هر مرکز خریدی محسوب میشود. به طور کلی میتوانیم بگوییم روشنایی مناسب علاوه بر بهرهوری و طول عمر بالا و کاهش هزینههای عملیاتی بایستی توجه مشتریان را به سمتی که باید جلب کند، آنها را در مسیریابی راهنمایی کند و ایمنی لازم را در فضاهای مختلف فضای تجاری تامین کند.
نورپردازی صحیح فاکتوری اساسی در جهت موفقیت و جذابیت هر مرکز خریدی محسوب میشود. به طور کلی میتوانیم بگوییم روشنایی مناسب علاوه بر بهرهوری و طول عمر بالا و کاهش هزینههای عملیاتی بایستی توجه مشتریان را به سمتی که باید جلب کند، آنها را در مسیریابی راهنمایی کند و ایمنی لازم را در فضاهای مختلف فضای تجاری تامین کند.
امروزه اکثر طراحان و معماران حرفه ای از طریق همین روش، نظر رهگذران خیابان را جلب کرده و کنجکاوی مردم را بر می انگیزند. خبر خوب این است. که اصلا اهمیتی ندارد، خوراکی یا مبلمان می فروشیم! هر چه به وسیله نورپردازی پاساژ در ذهن مخاطب جای بگیریم، قطعا فروش و سود کل واحد های داخل پاساژ بیشتر خواهد بود.
پیشنهاد می کنیم در نورپردازی مرکز تجاری یا محیط های بیرونی آن از نورهای گرم و دلنشین است.فاده کنید. هرچه میزان خیرگی و نور مستقیم کمتر باشد، فضا آرام و دلنواز تر خواهد شد. سعی کنید دید انسان محور را در طراحی خود دخیل کنید. قبل از پیاده سازی طرح ها، خود را جای مشتری و رهگذر بگذارید و ببینید کدام نور زننده و خسته کننده است. و کدام نور خاص می باشد.