از این شهرستان تاکنون اثر تاریخی و باستانی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.. این منطقه به دلیل مرغوبیت و حاصلخیزی زمینهای مستعد کشاورزی، وجود رودخانههای پرآب، رشته قناتهای جاری و نزدیکی به تهران از دیرباز مورد توجه بودهاست. محوطه باستانی مافین آباد اسلامشهر که به دلیل حفاریهای غیرمجاز آسیب دیده، دارای کهنترین دوره تاریخی است. که دیرینگی آن به هزاره پنجم پیش از میلاد میرسد.
این مجموعه که به عنوان یک آثار ملی محسوب میشود و در روستای علی آباد قرار گرفته است. و مجموعه این اثر یکی از دیدنی های این منطقه محسوب میشود.یخچال علی آباد که قدمت آن به دوره قاجاریه برمیگردد و دارای دیوار چین های بلند می باشد که این امر برای ایجاد سایه و جلوگیری از تابش نور مستقیم خورشید می باشد.
حضرت امامزاده عقیل (ع)از نوادگان حضرت عباس بن علی بن ابی طالب (ع) است. .بقعه او در خیابان شهید مدنی اسلام شهر واقع شده است. .بنای بقعه در مساحتی حدود متر مربع قرار دارد .پلان بنا مستطیل شکل دارای گنبدی خشتی است. .نمای بیرونی بقعه با کاشیهای معرق آبی ،زرد و فیروزه ای رنگ پوشیده شده و بر روی کاشیها کتیبه های زیادی به خط کوفی و نستعلیق کتیبه های زیادی به خط کوفی و نستعلیق وجود دارد .ضریح مشبک روی مرقد درسال در اصفهان ساخته شده و در حرم مطهر نصب گردیده است. . اصالت بنای بقعه به دوره صفویه باز می گردد و در دوره های قاجاریه و معاصر نیز مورد مرمت قرار گرفته و قسمتهایی به آن افزوده شده است. .نام این بقعه در فهرست آثار تاریخی میراث فرهنگی است.ان تهران به ثبت رسیده است.
نورپردازی بناهای این چنینی می تواند خود به عنوان جاذبه ای توریستی محسوب شده ودر میزان جذب توریست و نمایش هنر در عصر تکنولوژی و تمدن های تاریخی را داراست. هدف از نورپردازی اماکن گردشگری، توریستی و فرهنگی به تصویر کشیدن بینشی دوراندیشانه بر پایه طراحی کانسپت نور و رنگ برای این اماکن با رویکردی پیرامون اماکن توریستی و تفریحی است. و لازمه آن تدبیر و هوشمندی، به موازات احترام به بافت بومی می باشد.
یکی از بخش هایی که نیازمند تعهد در نورپردازی اماکن توریستی و هنری است.، نورپردازی موزه ها و گالری های هنری یا به طور کلی فضاهایی است. که روشنایی برای نمایش اثر هنری به کار می رود. هدف اصلی در این بخش، نمایش بهتر اثر هنری در حین حفاظت آن در مقابل نورهای مضر مانند اشعه ماورابنفش و مادون سرخ و… است.. در موزه ها و گالری ها همواره با دو بخش از اجسام و اشیا رو به رو هستیم که شامل اجسام دو بعدی وسه بعدی می باشند و هر کدام با توجه به فیزیک و نوع آن ها تکنیک های نورپردازی جداگانه ای را طلب می کنند. در اجسام مواردی نظیر تعادل بین سایه و روشنی، تفکیک جسم با دیوار پشت آن از طریق ایجاد سایه، نورپردازی متمرکز از زوایای مختلف که در نهایت به درک سه بعدی آن جسم کمک می کند، مد نظر قرار می گیرد.
زیبایی محیط های شهری امروزه به طور قابل ملاحظه ای به روشنایی و نورپردازی آن وابسته است.. و شهرها اکنون در طراحی معماری های خود از المان های نوری روشنایی و نورپردازی بهره میگیرند. تاثیر نورپردازی در مکان های تاریخی برای جذب گردشگر میتواند راه کار بسیار جذاب و مفیدی باشد.
نورپردازی مناسب در اماکن تفریحی می تواند در کاربری و زیبایی فضا تاثیر به سزایی داشته باشد. از سوی دیگر با نورپردازی درست و اصولی اهدافی که جهت است.فاده از این محیط ها تعیین شده است. به راحتی محقق می گردد. یکی از نکاتی که در انتخاب چراغ های مناسب برای نورپردازی اماکن تفریحی باید در نظر گرفته شود، سرپوشیده یا روباز بودن آنها است. به طور مثال در یک سالن سینما یا کنسرت می توان تم رنگی صندلی ها و فضا را نیز برای انتخاب المان های نورپردازی مورد توجه قرار داد.
اگر بخواهیم یکی از تاثیرگذارترین عوامل را در طراحی هر محیط مد نظر قرار دهیم یکی از آنها قطعا نورپردازی فضا می باشد که با است.فاده از المان های مختلف روشنایی و با در نظر گرفتن معیارها و عوامل خاص انجام می شود. حال این نورپردازی می تواند در برخی فضاها نقشی اساسی و غیر قابل انکار ایجاد کند به طور مثال