درواقع در تاریخچه پیست اسکی دیزین میتوان اولینها را به راحتی علامت زد؛ به عنوان مثال اولین دستگاههای بالابر در پیست دیزین تهران، در سال ۸ نصب شدند. در دیزین بالطبع امکانات رفاهی مختلف و خوبی متناسب با پیست اسکی دیزین و گردشگرانی که به این منطقه میآیند، از انواع هتل و کلبههای اجارهای و رستوران فراهم شده است. و مجموعه این امکانات با ترکیب آبوهوای فوقالعاده باعث شده دیزین تهران به یک دهکده گردشگری چهارفصله در ایران و خاورمیانه تبدیل شود.
اگر پاراگلایدرسوار حرفهای هستید یا به همراه یک حرفهای به ارتفاعات پیست اسکی دیزین آمدهاید میتوانید پس از بالارفتن از ارتفاعات دامنه البرز، جایی که برای پرواز مناسب بود را انتخاب کنید و بر فراز پیست دیزین تهران سبکبار و پر از هیجان پرواز کنید.
تله سیژها که در واقع صندلیهای ایمنی هستند که از ایستگاههای رفت و برگشت مدیریت میشوند تنها فرقشان با تله کابین از نظر تعداد و نداشتن کابین است.. انواع تله سیژهای پیست اسکی دیزین، «تله سیژ قله» با طول ۸ متر و ارتفاع ۸ متر و «تله سیژ چمن» با طول متر و ارتفاع ۵ متر است..
اماکن توریستی و تاریخی شامل بخش های گوناگونی می باشد که در نهایت هدف آن جلب نظر بازدید کنندگان و ایجاد حسی برای بیشتر ماندن در در محیط است.. نورپردازی در این مکان ها باید به گونه ای باشد که حس دعوت کنندگی و هدایت افراد درمسیرهای مشخصی را ایجاد می کند. ابزارهای روشنایی انعطاف پذیر و کارآمدی برای نمایش موثر هنر هستند. کیفیت فناوری روشنایی نه تنها برای توزیع دقیق نور و یک تجربه هنری کیفی، بلکه برای صرفه جویی طولانی مدت در نصب روشنایی نیز مهم است.. چراغ های روشنایی در صورتی کارآمد هستند که انرژی حاصل شده به صورت نور به هدف برسد.
سیستم روشنایی، نور هدفمند را برای آثار تاریخی فراهم می کنند. در بیشتر شب ها، سیستم روشنایی LED با است.فاده از نور های گرم با کیفیت بالا، این بناهای تاریخی را غرق زیبایی می کنند. و در مواقع خاص، گردشگران و افراد محلی را با نمایش های نور پویا جذب می کنند.
از آنجایی که نور سالن سینماها باید ملایم باشد بنابراین نورپردازی با کمک دیوارکوب های دکوراتیو می تواند هم زیبایی خاصی به محیط بخشد و هم از طرفی نوری که در محیط منتشر می کنند رو به پایین بوده و از ایجاد مزاحمت و آزار چشمی برای افراد جلوگیری می کند.
یکی از بخش هایی که نیازمند تعهد در نورپردازی اماکن توریستی و هنری است.، نورپردازی موزه ها و گالری های هنری یا به طور کلی فضاهایی است. که روشنایی برای نمایش اثر هنری به کار می رود. هدف اصلی در این بخش، نمایش بهتر اثر هنری در حین حفاظت آن در مقابل نورهای مضر مانند اشعه ماورابنفش و مادون سرخ و… است.. در موزه ها و گالری ها همواره با دو بخش از اجسام و اشیا رو به رو هستیم که شامل اجسام دو بعدی وسه بعدی می باشند و هر کدام با توجه به فیزیک و نوع آن ها تکنیک های نورپردازی جداگانه ای را طلب می کنند. در اجسام مواردی نظیر تعادل بین سایه و روشنی، تفکیک جسم با دیوار پشت آن از طریق ایجاد سایه، نورپردازی متمرکز از زوایای مختلف که در نهایت به درک سه بعدی آن جسم کمک می کند، مد نظر قرار می گیرد.
اگر بخواهیم یکی از تاثیرگذارترین عوامل را در طراحی هر محیط مد نظر قرار دهیم یکی از آنها قطعا نورپردازی فضا می باشد که با است.فاده از المان های مختلف روشنایی و با در نظر گرفتن معیارها و عوامل خاص انجام می شود. حال این نورپردازی می تواند در برخی فضاها نقشی اساسی و غیر قابل انکار ایجاد کند به طور مثال