“حـیـدر بابا” نـه تـنـهـا تا کوره ده های آذربایجان، بلکه به ترکـیه و قـفـقاز هـم رفـته و در ترکـیه و جـمهـوری آذربایجان چـنـدین بار چاپ شده است.، بدون است.ـثـنا ممکن نیست ترک زبانی منظومه حـیـدربابا را بشنود و منـقـلب نـشود.
شهریار دوران کودکی خود را درمیان روستائیان پاکدل آذربایجانی گذراند. اما هنگامی که به تبریز آمد مفتون این شهر جذاب و تاریخ ساز و ادیب پرور شد. دوران تحصیلات اولیه خود را در مدارس متحده ، فیوضات و متوسطه تبریز گذراند و با قرائت و کتابت السنه ترکی ، فارسی و عربی آشنا شد.
شهریار، با نام کامل سید محمدحسین بهجت تبریزی (Seyyed Mohammad Hossein Behjat Tabrizi)، یازدهم دیماه سال در روستای خشگناب در حوالی تبریز چشم به جهان گشود. پدرش حاج میرآقا خشگنابی یکی از وکلای تبریز بود و مادرش خانم ننه نام داشت. او در خانوادهای پرجمعیت بزرگ شد و هفت خواهر و پنج برادر داشت.
اماکن توریستی و تاریخی شامل بخش های گوناگونی می باشد که در نهایت هدف آن جلب نظر بازدید کنندگان و ایجاد حسی برای بیشتر ماندن در در محیط است.. نورپردازی در این مکان ها باید به گونه ای باشد که حس دعوت کنندگی و هدایت افراد درمسیرهای مشخصی را ایجاد می کند. ابزارهای روشنایی انعطاف پذیر و کارآمدی برای نمایش موثر هنر هستند. کیفیت فناوری روشنایی نه تنها برای توزیع دقیق نور و یک تجربه هنری کیفی، بلکه برای صرفه جویی طولانی مدت در نصب روشنایی نیز مهم است.. چراغ های روشنایی در صورتی کارآمد هستند که انرژی حاصل شده به صورت نور به هدف برسد.
از آنجایی که نور سالن سینماها باید ملایم باشد بنابراین نورپردازی با کمک دیوارکوب های دکوراتیو می تواند هم زیبایی خاصی به محیط بخشد و هم از طرفی نوری که در محیط منتشر می کنند رو به پایین بوده و از ایجاد مزاحمت و آزار چشمی برای افراد جلوگیری می کند.
نورپردازی بناهای این چنینی می تواند خود به عنوان جاذبه ای توریستی محسوب شده ودر میزان جذب توریست و نمایش هنر در عصر تکنولوژی و تمدن های تاریخی را داراست. هدف از نورپردازی اماکن گردشگری، توریستی و فرهنگی به تصویر کشیدن بینشی دوراندیشانه بر پایه طراحی کانسپت نور و رنگ برای این اماکن با رویکردی پیرامون اماکن توریستی و تفریحی است. و لازمه آن تدبیر و هوشمندی، به موازات احترام به بافت بومی می باشد.
.روشنایی عمومی که به صورت کلی به نورپردازی فضاهای عمومی و تامین نور اصلی گفته می شود. مثلا یک سالن کنسرت را در نظر بگیرید که دارای یک بخش اصلی سالن می باشد که صندلی ها در آنجا قرار گرفته اند و باید با نور عمومی تامین روشنایی شود. بخش دیگر صحنه کنسرت است. که دیگر نیازمند نورپردازی با ابزار تخصصی می باشد.
بناهای تاریخی و هنری با قدمتی طولانی و کهن، نمادهایی هستند که با است.فاده از ویژگی نورپردازی اصولی در اشکال حجمی و هندسی و تزیینات خود، سعی دارند توجه کاربران را به خود جلب کرده و در حافظه آن ها نقش ببندند. که خود مهمترین ویژگی نورپردازی می باشد. این نورپردازی های اماکن گردشگری، توریستی علاوه بر زیباسازی شهرها، در شناساندن جاذبه های تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی و هویت یک منطقه و حتی پیشینه ذهنی و تفکرات ساکنانش نیز تاثیر گذارند.