پس از انقلاب ۵، طرح جامع تهران تنها برای ۸ سال بهطور مستقیم مبنای کنترل و هدایت توسعهٔ پایتخت ایران بود و در دهههای گذشته، تغییرات کالبدی و توسعهٔ کلانشهر تهران بیشتر بر مبنای مجموعهای از ضوابط و بخشنامهها صورت گرفتهاست.
از دههٔ چهل تا ۵، از سینمای فعال شهر تهران، نام بیش از یک سوم آنها خارجی بود. در این دوران شمار قابل توجهی از سینماهای نوین تهران در اختیار شرکتهای خارجی بود. همچنین به گزارش دفتر مطالعات و برنامهریزی وزارت فرهنگ و هنر، از فیلم نمایش داده شده در سال ۵ در تهران، فیلم ایرانی، فیلم آمریکایی و دیگر فیلمها نیز از کشورهای انگلستان، فرانسه، ایتالیا، هندوستان، ژاپن، هنگ کنگ و شوروی بودهاند.
مطالعات نخستین طرح جامع تهران در سال ۵ آغاز شد و در به تصویب رسید. در این برهه، تهران حدود ۸ کیلومتر مربع وسعت داشت و جمعیت آن به ٫ میلیون نفر میرسید. این طرح، گسترش شهر تهران را به دلیل وجود ارتفاعات در شمال و شرق و نامناسب بودن زمینهای جنوبی، در منطقهٔ غرب تعیین کرد و سطح شهر را به ده منطقه با مراکز مجهز تقسیم و شبکهای از آزادراهها و بزرگراهها را نیز پیشنهاد کرد.
روشنایی سطوح عمودی در محلهایی که بطور مداوم مراجع دارند نیز اهمیت دارد. در این فضاها بهتر است. متن و محیط اطراف محل مراجعهء عموم بصورت متنوعی نور پردازی شود. نور پردازی باید به جهت یابی در فضا و تشخیص محلهای تردد و مراجعه ی اصلی کمک کند. محلهای گفتگو، انتظار و است.راحت بهتر است. به سبک فضاهای مسکونی نور پردازی شوند تا محیطی دوستانه و آرامش بخش بوجود آید.
در جامعه امروز افرادی که به زندگی اهمیت بیشتری می دهند، مدت ها وقت می گذارند تا محیط اطراف خود و دیگران را برای فعالیت های مختلفی مثل کار یا است.راحت طراحی کنند. این طراحی محیط و تمام جوانب آن مثل انتخاب مبلمان مناسب را زمانی می توانید به نمایش بگذارید که یک نورپردازی آگاهانه و درست داشته باشید
با اجرای این روش نورپردازی از روشن بودن لامپ های اضافی پرهیز می شود و میزان نور طبق نیاز تنظیم می گردد. در سیستم هوشمند به منظور کنترل نور، لامپ های مختلفی ازجمله لامپ هالوژن، لامپ ال ای دی، لامپ فلورسنت و لامپ رشته ای است.فاده می شود
نورپردازی در یک فضای داخلی پیامدهای مهمی در بردارد. چه بسا نورپردازی مناسب یک فضا آن فضا را خوشایند و چشم نوازکند. نورپردازی در کنار ابعاد زیباشناختی، بعد عملکردی هم دارد. نور مناسب در طول شب در یک فضای داخلی می تواند حس محدود بودن یا ابهام و هراس را بر طرف کند. نور مناسب یک اتاق حتی می تواند چهره آدمی را گرم و صمیمی کند. به کمک نورپردازی می توان یک فضای داخلی را به جزایر نورانی متنوعی تبدیل کرد. برای ایجاد نوعی طبقه بندی اولیه و افزایش سهولت دسترسی، دو فهرست مجزا به تفکیک نورپردازی خانگی و نورپردازی عمومی تهیه نموده ایم. نور پردازی خانگی: هدف از نورپردازی بازسازی فضاهای خارجی در فضاهای داخلی است. که با انجام این کار به محیط علاوه بر روشنایی، حس داده می شود. به قسمتی از نور که نور از آن گسیل می شود، منبع نور و به تشعشع نور به قسمتهای مختلف پرتو نور گفته می شود. نور طبیعی نور خورشید است. و نور مصنوعی شامل: لامپ های گازی، رشته ای یا حرارتی، فلورسنت، کم مصرف وغیره می باشد. فضای نشیمن اتاق نشیمن باید طوری طراحی شود که کاربران آن بتوانند از موقعیت خورشید منتهای است.فاده را ببرند. چون از اتاق نشیمن معمولاً در بعد از ظهرها و شبها است.فاده می شود باید طوری طراحی شود که بتوان از موقعیت خورشید در ساعتهای بعد از ظهر است.فاده نمود. نور یا روشنایی اتاق نشیمن به دو دسته تقسیم می گردد:
میتوان به جرأت گفت که مهندسین معمار در حین طراحی نما، تنها به حجم، جنس مواد و طرح نما در روز توجه مینماید. عدم توجه کافی به نورپردازی نما باعث شده در شب با احجام مخوف و تاریکی در شهر مواجه میشوید. رویکرد به نورپردازی نما باید علاوه بر سلیقه هنری مبتنی بر دانش مهندسی برق نیز باشد. نوپردازی که از برق و خصوصیات نور آگاهی ندارد نمیتواند با ابزار نور به طراحی مشغول شود. به عبار دیگر نورپردازی نما تلفیقی از هنر معماری و دانش مهندسی است..