در گذشته، اسلام شهر یکی از روستاهای شهر ری بود و نام آن روستای قاسم آباد شاهی بود. در زمان قاچار اسلامشهر بعنوان منزل گاه اردویی همایونی بوده است. و به ان قاسم آباد خالصه گفته میشد. از نظر قدمت، پیداشدن بقایای پایه های پل بر روی رودخانه حصارک پایین، و همچنین آثار باستانی مدفون شده در تپه هایی که در مجاورت آن قرار دارد، نشان از اهمیت تاریخی این منطقه دارد.
آستان امامزاده اسماعیل (علیه السلام) در غرب شهرستان اسلامشهر واقع شده است.، و از شمال به روستای بهمن آباد، و از شرق به ایرین شهرک اللهاکبر، و از غرب به شهر نسیم شهر، و از جنوب به خیابان آیت الله کاشانی (اسلامشهر) محدود می شود. چشم انداز روستا بیشتر شبیه شهر است. تا روستا. اشتغال عمده ی ایشان کشاورزی است.. بقعه متشکل از یک گنبدخانه و دو ایوان شمالی و شرقی است.، بدون ارتباط با هم. نمای بیرونی آجری، و نمای اتاق کاهگلی است.. عرض ورودی صحن متر است. و کف صحن از قلوه سنگ و سن و ماسه، و ستون میانی ایوان فلزی؛ با گنبد خانه ای ۸ ضلعی. گنبد قیرگونی است. و در بدنه ی ساقه ی آن چهار روزن دیده می شود که مسدود است.. ضریح چوبی و مشبک و سبز (۵×۸× سانتی متر) و ساخت ۵، بدون هیچ نوشته ای؛ و سنگ قبر آن سیمانی است. (×× سانتی متر). مساحت عرصه ۸ متر مربع می باشد.
یکی از ویژگیهای تاریخی این شهرستان اختلاط فرهنگی و دینی است.؛ از مهمترین مستندات این گفته، وجود قبرستان ارامنه در کمربندی این شهر بوده که قدمتی چند ده ساله داشته و امروزه نیز مراجعین فراوانی دارد. از شمال و جنوب و شرق و غرب کشور، از همه فرهنگها، گروههایی در این شهرستان سکنی دارند.
اماکن توریستی و تاریخی شامل بخش های گوناگونی می باشد که در نهایت هدف آن جلب نظر بازدید کنندگان و ایجاد حسی برای بیشتر ماندن در در محیط است.. نورپردازی در این مکان ها باید به گونه ای باشد که حس دعوت کنندگی و هدایت افراد درمسیرهای مشخصی را ایجاد می کند. ابزارهای روشنایی انعطاف پذیر و کارآمدی برای نمایش موثر هنر هستند. کیفیت فناوری روشنایی نه تنها برای توزیع دقیق نور و یک تجربه هنری کیفی، بلکه برای صرفه جویی طولانی مدت در نصب روشنایی نیز مهم است.. چراغ های روشنایی در صورتی کارآمد هستند که انرژی حاصل شده به صورت نور به هدف برسد.
زیبایی محیط های شهری امروزه به طور قابل ملاحظه ای به روشنایی و نورپردازی آن وابسته است.. و شهرها اکنون در طراحی معماری های خود از المان های نوری روشنایی و نورپردازی بهره میگیرند. تاثیر نورپردازی در مکان های تاریخی برای جذب گردشگر میتواند راه کار بسیار جذاب و مفیدی باشد.
مدیر پایگاه ملی میراثفرهنگی کاخهای هخامنشی شهرستان دشتستان افزود: «همچنین از دیگر برنامههای ما برای این اثر تاریخی ارزشمند، کاوشهای باستانشناسی و مرمت پایه ستونها خواهد بود که در آینده با تامین اعتبار لازم انجام خواهد شد.»
یکی از بخش هایی که نیازمند تعهد در نورپردازی اماکن توریستی و هنری است.، نورپردازی موزه ها و گالری های هنری یا به طور کلی فضاهایی است. که روشنایی برای نمایش اثر هنری به کار می رود. هدف اصلی در این بخش، نمایش بهتر اثر هنری در حین حفاظت آن در مقابل نورهای مضر مانند اشعه ماورابنفش و مادون سرخ و… است.. در موزه ها و گالری ها همواره با دو بخش از اجسام و اشیا رو به رو هستیم که شامل اجسام دو بعدی وسه بعدی می باشند و هر کدام با توجه به فیزیک و نوع آن ها تکنیک های نورپردازی جداگانه ای را طلب می کنند. در اجسام مواردی نظیر تعادل بین سایه و روشنی، تفکیک جسم با دیوار پشت آن از طریق ایجاد سایه، نورپردازی متمرکز از زوایای مختلف که در نهایت به درک سه بعدی آن جسم کمک می کند، مد نظر قرار می گیرد.
به گزارش روابط عمومي و امور بينالملل سازمان منطقه آزاد قشم، ايوب زارعي با اعلام اين خبر گفت: اسكله هاي گردشگري از مهم ترين مكان هايي است. كه سالانه صدها هزار گردشگر به وسيله آنها از جاذبههاي دريايي جزيره بازديد ميكنند.