مجسمه برنزی رضاشاه در سال در مرکز میدان بهارستان بر پایهای مزین به چهار ستون هخامنشی، روی صفحهای نصب شد. در حوادث سال اولین مجسمهای که در تهران سرنگون شد، مجسمه رضاشاه در میدان بهارستان بود. اما بعد از آن در سر جای خود قرار گرفت و تا سال ۵ برقرار بود. بعد از پیروزی انقلاب ۵ مجسمه رضاشاه از میدان بهارستان برداشته شد.
در سال شمسی مجسمهای معروف به فرشته آزادی در میدان بهارستان نصب شد. این مجسمه با هزینه شخصی سردار اسعد بختیاری برای مجلس خریداری شده بود. مجسمه فرشته آزادی در این طرح در حال کشتن دیو است.بداد در زیر پای خود است. و در دست راست فرشته شمشیر و در دست چپ وی مشعلی از روشنایی قرار داشت. این مجسمه بعد از انقلاب ۵ مدتی با تغییر پوشش باقی بود و سپس از میدان بهارستان برداشته شد.
میدان بهارستان از جنوب به محله سرچشمه، از شمال به خیابان بهارستان و محله فخرآباد، از غرب به خیابان جمهوری و باغ سپهسالار و از شرق به خیابان شهدا محدود میشود. بهترین راه دسترسی به میدان بهارستان است.فاده از متروی خط دو (فرهنگسرا-صادقیه) است.. (
مدیر پایگاه ملی میراثفرهنگی کاخهای هخامنشی شهرستان دشتستان افزود: «همچنین از دیگر برنامههای ما برای این اثر تاریخی ارزشمند، کاوشهای باستانشناسی و مرمت پایه ستونها خواهد بود که در آینده با تامین اعتبار لازم انجام خواهد شد.»
در قرن حاضر زندگی شهری به نحوی پیش می رود که دامنه فعالیتهای شهروندان تاپاسی از شب ادامه دارد،بدین ترتیب حیات شبانه شهرها را نمی توان نادیده گرفت .یک فضا با نورپردازی از جنبه های مختلف کیفی تاثیر می پذیرد، همین امر به عنوان اهمیت و ضرورت پژوهش حاضر می باشد.در این پژوهش از روش تحلیلی-توصیفی و ابزار کتابخانه ای برای توضیح میزان اثر گذاری نورپردازی بر کیفیت نشانه تاریخی است.فاده شده است.. در نورپردازی اماکن گردشگری، توریستی و فرهنگی می توان به زیر شاخه های اصلی نورپردازی بنا های تاریخی، موزه و گالری و هتل ها و مهمانخانه ها اشاره کرد.
بناهای تاریخی و هنری با قدمتی طولانی و کهن، نمادهایی هستند که با است.فاده از ویژگی نورپردازی اصولی در اشکال حجمی و هندسی و تزیینات خود، سعی دارند توجه کاربران را به خود جلب کرده و در حافظه آن ها نقش ببندند. که خود مهمترین ویژگی نورپردازی می باشد. این نورپردازی های اماکن گردشگری، توریستی علاوه بر زیباسازی شهرها، در شناساندن جاذبه های تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی و هویت یک منطقه و حتی پیشینه ذهنی و تفکرات ساکنانش نیز تاثیر گذارند.
اماکن توریستی و تاریخی شامل بخش های گوناگونی می باشد که در نهایت هدف آن جلب نظر بازدید کنندگان و ایجاد حسی برای بیشتر ماندن در در محیط است.. نورپردازی در این مکان ها باید به گونه ای باشد که حس دعوت کنندگی و هدایت افراد درمسیرهای مشخصی را ایجاد می کند. ابزارهای روشنایی انعطاف پذیر و کارآمدی برای نمایش موثر هنر هستند. کیفیت فناوری روشنایی نه تنها برای توزیع دقیق نور و یک تجربه هنری کیفی، بلکه برای صرفه جویی طولانی مدت در نصب روشنایی نیز مهم است.. چراغ های روشنایی در صورتی کارآمد هستند که انرژی حاصل شده به صورت نور به هدف برسد.
نورپردازی بناهای این چنینی می تواند خود به عنوان جاذبه ای توریستی محسوب شده ودر میزان جذب توریست و نمایش هنر در عصر تکنولوژی و تمدن های تاریخی را داراست. هدف از نورپردازی اماکن گردشگری، توریستی و فرهنگی به تصویر کشیدن بینشی دوراندیشانه بر پایه طراحی کانسپت نور و رنگ برای این اماکن با رویکردی پیرامون اماکن توریستی و تفریحی است. و لازمه آن تدبیر و هوشمندی، به موازات احترام به بافت بومی می باشد.