بعد از این که آقا محمد خان قاجار تهران را به پایتختی انتخاب و به عمران و آبادی آن همت گماشت و تهران مرکز دوائر دولتی و حکومتی شد لاجرم از نقاط مختلف مملکت مراجعات مردم برای رفع نیازها و مشکلات اداری و غیره که قبل از آن به اصفهان و قزوین بود بیشتر به تهران متوجه شد و بنابراین، مردمِ مناطق جنوبی مملکت از جمله
در سال ربات کریم نیز از شهریار منفک و مستقل گردید. محلههای رباط کریم در دو بخش مرکزی و بخش گلستان قرار دارند. محلههای چهار دهستان، اسماعیل آباد و میمنت در بخش گلستان و محلههای دهستان امامزاده ابوطالب و منجیل آباد در بخش مرکزی قرار دارند. اسن شهرستان مجموعاً دارای پارچه آبادی است. که روستای آن خالی از سکنه و روستای دیگر دارای سکنه هستند. جمعیت روستاهای رباط کریم بالغ بر نفر و تعداد خانوار روستایی آن به خانوار میرسد. شهرهای تابعه شهرستان رباط کریم به غیر از رباط کریم که مرکز شهرستان است. شامل نسیم شهر و گلستان است..
برای تهیه یخ در فصول بهار و تابستان از چند قرن گذشته در برخی از مناطق کشور انبارها و کارگاههای یخ ابداع و ساخته میشد تا یخ مورد نیاز ساکنین این مناطق از این طریق تأمین شود. این انبارهای یخی بصورت مخروطی شکل و همانند یک کله قند از خشت و گل با ارتفاع تا متر ساخته میشد. در فصل زمستان در داخل چاله بزرگ به وجود آمده، آب را رها نموده و سپس ورودی و کلیه محفظههای آنها بطور کامل مسدود میشد و به تدریج با فرا رسیدن فصول بهار و تابستان و گرم شدن هوا یخهای قطور تولید شده در یخچال مورد است.فاده قرار میگرفت.
اماکن توریستی و تاریخی شامل بخش های گوناگونی می باشد که در نهایت هدف آن جلب نظر بازدید کنندگان و ایجاد حسی برای بیشتر ماندن در در محیط است.. نورپردازی در این مکان ها باید به گونه ای باشد که حس دعوت کنندگی و هدایت افراد درمسیرهای مشخصی را ایجاد می کند. ابزارهای روشنایی انعطاف پذیر و کارآمدی برای نمایش موثر هنر هستند. کیفیت فناوری روشنایی نه تنها برای توزیع دقیق نور و یک تجربه هنری کیفی، بلکه برای صرفه جویی طولانی مدت در نصب روشنایی نیز مهم است.. چراغ های روشنایی در صورتی کارآمد هستند که انرژی حاصل شده به صورت نور به هدف برسد.
ذکاوتزاده در پایان یادآور شد: «یکی از دغدغههای ما کنترل خطرات طبیعی در برابر این اثر ارزشمند بود که در سال گذشته کار ترمیم فنسکشی، راه دسترسی، کنترل مسیر سیلاب، پارکینگ، جدولکشی و پاکسازی محوطه پیرامونی آن انجام شد.»
نورپردازی بناهای این چنینی می تواند خود به عنوان جاذبه ای توریستی محسوب شده ودر میزان جذب توریست و نمایش هنر در عصر تکنولوژی و تمدن های تاریخی را داراست. هدف از نورپردازی اماکن گردشگری، توریستی و فرهنگی به تصویر کشیدن بینشی دوراندیشانه بر پایه طراحی کانسپت نور و رنگ برای این اماکن با رویکردی پیرامون اماکن توریستی و تفریحی است. و لازمه آن تدبیر و هوشمندی، به موازات احترام به بافت بومی می باشد.
بناهای تاریخی و هنری با قدمتی طولانی و کهن، نمادهایی هستند که با است.فاده از ویژگی نورپردازی اصولی در اشکال حجمی و هندسی و تزیینات خود، سعی دارند توجه کاربران را به خود جلب کرده و در حافظه آن ها نقش ببندند. که خود مهمترین ویژگی نورپردازی می باشد. این نورپردازی های اماکن گردشگری، توریستی علاوه بر زیباسازی شهرها، در شناساندن جاذبه های تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی و هویت یک منطقه و حتی پیشینه ذهنی و تفکرات ساکنانش نیز تاثیر گذارند.
زیبایی محیط های شهری امروزه به طور قابل ملاحظه ای به روشنایی و نورپردازی آن وابسته است.. و شهرها اکنون در طراحی معماری های خود از المان های نوری روشنایی و نورپردازی بهره میگیرند. تاثیر نورپردازی در مکان های تاریخی برای جذب گردشگر میتواند راه کار بسیار جذاب و مفیدی باشد.