کتیبه ها و نقوش برجسته شکارشیر فتحعلیشاه قاجار : کوهی است. که چشمه علی از پای آن جاری می شود و به کوه سرسره معروف است.. تصویری برجسته از زمان ساسانیان بر بدنه آن کنده کاری شده است. که پادشاه ساسانی را سوار براسب و نیزه ای در دست نشان داده است..
با ورود آریایی ها در هزاره دوم قبل از میلاد به ری ، و قرار گیری شعبه ایی از آن ها در مسیر حرکت به شمال و غرب از خود آثاری به جای گذاشتند که شواهد به دست آمده به صورت کوره های سفال پزی در کهریزک و همچنین در سال در تپه معمورین واقع در فرودگاه بین المللی امام خمینی است..
کتیبه ها و نقوش برجسته شکارشیر فتحعلیشاه قاجار : کوهی است. که چشمه علی از پای آن جاری می شود و به کوه سرسره معروف است.. تصویری برجسته از زمان ساسانیان بر بدنه آن کنده کاری شده است. که پادشاه ساسانی را سوار براسب و نیزه ای در دست نشان داده است..
نورپردازی از بالا شیوه ای از نورپردازی است. که برای سطوح افقی است.فاده می شود به طور مثال نورپردازی خیابان ها، تونل ها و بسیاری از فضاهای دیگر از بالا انجام می شود. نورپردازی از پایین معمولا در گذرگاه هایی که از کف نورپردازی می شوند، مجسمه ها، فواره ها و درختان انجام می شود. همه این موارد نورپردازی بیرونی هستند. نوع دیگری از موقعیت قرارگیری منبع نورپردازی نیز، نورپردازی درونی است. که برای سطوح عمودی و وسایل حجم دار است.فاده می شود.
نورپردازی مناسب می تواند یکی از عوامل تقویت کننده هویت یک مکان و ارتقا شخصیت ویژه آن محسوب شود و از طرفی نقشی اساسی در جلوه و زیبایی شهر خواهد داشت. برای نوپردازی معماری و مبلمان شهری روش ها و تکنیک های متفاوتی وجود دارد که بر اساس سه مولفه تعیین می شوند. یک هدف نورپردازی، دو ویژگی های منبع نور و سه موقعیت قرارگیری منبع نور که در ادامه به هریک از این مولفه ها به صورت مختصر می پردازیم :
گاهی اوقات طراحان نورپردازی را نورآرایی می نامند زیرا این روش راهکاری مناسب و ایده آل برای ایجاد جذابیت بصری در فضا محسوب می شود. کاربرد نورپردازی در مکان های مختلف شهر به منظور ایجاد چشم اندازی زیبا و متفاوت و زیباتر نشان دادن ساختمان ها در شب است..
گاهی ممکن است. نمایان بودن منبع نور سبب ایجاد خیرگی گردد و یا ممکن است. منظره نامطلوبی را ایجاد کند که در این صورت ترجیح بر آن است. که منبع نور پنهان باشد. در مواردی که منبع نور آشکار است. باید با سایر تجهیزات نورپردازی و همچنین مبلمان شهری هماهنگ باشد. به طور مثال در نورپردازی پل، میدان، آبنما و یا سایر المان های شهری مثل مجسمه ها و نمادها آشکار بودن منبع نور حتی در زیبایی تاثیر بیشتری می گذارد. در نقطه مقابل مثلا در زمان
نورپردازی شهری برای جذب توریست، به منظور رونق بخشی به تجارت و کسب و کار در مناطق مختلف شهری به خصوص بخش مرکزی – تجاری شهری و فعالیت های شبانه در نظر گرفته شده است. که شامل نورپردازی مسیرهای پیاده، نمای ساختمان ها، پل ها، مناظر طبیعی و مصنوعی، و نورپردازی نشانه ها می باشد. هدف فراهم نمودن محیط جذاب و دل انگیز به خصوص در بخش تجاری به منظور رونق بخشی به کسب و کار و فعالیت های شبانه برای جذب جمعیت بیشتر به این مناطق است..