اولین کسی که ادعای صعود به دماوند را کرده، ابودلف خزرجی است. که در سفرنامه خود به صعودش اشاره کرده و شرحی از قله دماوند داده است.. پس از وی قزوینی، مسعودی، ابن فقیه و نیز ناصر خسرو اشاراتی به موقعیت صعود دماوند داشتهاند. در زمانهای قدیم عدهای خود را به قلهٔ دماوند رسانیده بودند. ناصر خسرو در سفرنامه اش نوشته است.:
برخی دیگر از گونههای گیاهای دماوند عبارتاند از: کاج آلپ، اسپرس کوهی نیمه کروی، گون، یاسمن صخرهای، ازمکی کوهسری، پیربهار دنایی، شبدر شاه بلوطی، ترشک کوهسری، دغدغک البرزی، پلاخور بوتهای، گالش انگور، تیره گل، نسترن وحشی، قفقازی، رز گردآلود، گز، علف بره، چمن آراراتی، چمن گندمی آسیای مرکزی، جاروی علفی بامی، علف قرمز، جو چمنزار، ملیکای بی زبانک، علف صورتی، چاودار هراتی، شبه یولاف شکننده، ریش سنبل، خشخاش طناز، شکرتیغال و شکرتیغال مشهدی، چون جاشیر، سریش و در جاهای مرطوب زبان طلا، پیرسنبل، قدومه پرشاخه، جعفری فرنگی معطر، بادرنجبویه دنایی، خاکشیر تلخ کوتوله، گل بی مرگ طلایی، پنجه برگ نقره گون، آزاد بری، پنجه برگ همدانی، دنایی، سنبله ارغوانی و مینای پرکپه برگ نقرهای.
جانوران شکارچی چهارپا مثل روباه، شغال، سگ و گرگ در پیرامون دماوند پراکندهاند. این جانوران تا ارتفاع متری کوه دماوند هم دیده میشود. خرسها هم در این منطقه زندگی میکنند، اما بیشتر در غرب و شمال دیده میشوند و از ارتفاعات بلند دوری میکنند.
بین این که یک چیزی را فقط بشنوید یا آن را با مدارک و ادله برایتان اثبات کنند، تفاوت زیادی وجود دارد. وقتی به شما گفته میشود تاثیر نورپردازی بر میزان فروش زیاد است.، قبول کردن آن چندان سخت نیست. قطعا برای همه ما روشن است. که عملکرد دو فروشگاه مشابه با نورپردازیهای متفاوت، یکی خوب و دیگری ضعیف، با هم تفاوتهای زیادی خواهند داشت. اما اگر به شما بگوییم تحقیقی علمی ثابت کرده است. که تفاوت نورپردازی فروشگاه موجب اختلاف درصدی در فروش فروشگاه میشود، آنگاه این موضوع برای شما از بحثی بدیهی به واقعیتی علمی میشود که رد کردن آن غیر ممکن است..
شدت نور در یک پارکینگ بایستی حداقل ۵ لوکس نوری باشد و این نور به صورت یکدست در تمام محوطه پارکینگ منتشر شده باشد. در مورد پارکینگهای روباز نیز است.فاده از برجهای نوری که با پروژکتور ال ای دی قدرتمند تجهیز شده باشند، یا چراغهای خیابانی توصیه میشود. در مورد روشنایی انبار نیز باید توجه داشته باشید که چراغهای است.فاده شده در این اماکن بایستی است.انداردهای لازم برای مقاومت در برابر نفوذ گرد و خاک را داشته باشند. نور بایستی یکدست و کامل تمام فضای انبار را پوشش دهد تا کار حمل و نقل کالاها بدون مشکل پیش رود. است.فاده از سنسورهای حساس به حرکت هم میتواند تا حد زیادی هزینههای شما را کاهش دهد.
در نورپردازی فضاهای فروشگاهی این نکته را در نظر داشته باشید که نوع فروشگاه شما تاثیر زیادی در انتخاب شیوه نورپردازی شما دارد به طور مثال در یک سوپرمارکت و یا در یک خرده فروشی که تمامی کالاها به یک اندازه اهمیت دارند شما نیازی به نورپردازی تاکیدی ندارید و فقط لازم است. فضا را به گونه ای روشن نمایید تا همه اجناس به خوبی دیده شوند ولی در یک فروشگاه لوکس فروشی یا گالری مبلمان و یا گالری های طلا است.فاده از انواع
سومین وظیفه نور فروشگاهی نیز، دکوراتیو بودن و تاثیر بر دکوراسیون فضاست. چراغ دکور مغازه و یا به اصطلاح چراغ دکوراتیو، جدای از تاثیر بر میزان روشنایی فضا، با ایجاد کنتراست (تضاد) در سطح روشنایی بخشهای مختلف، تمامی نگاهها را به نقاط دلخواه جلب میکند. همچنین با است.فاده از یک چراغ دکوراتیو مثلا چراغ خطی، میتوانید مشتریان را در مسیر دلخواه خودتان هدایت کنید تا به ترتیب از یک نقطه از فروشگاه به نقاط دیگر بروند.
چراغ های فروشگاهی دارای ویژگی های متفاوت و زیادی هستند اما می توان گفت یکی از مهم ترین ویژگی های آن ها ایجاد روشنایی کافی است. به صورتی که تمامی کالاها و محصولات به بهترین نحو دیده شوند. این چراغ ها روشنایی مورد نیاز را با زاویه پخش صحیح و درست تابانده و به گونه ای طراحی شده اند که بتوانند این نور را در زاویه و محل دلخواه در فروشگاه پخش کنند. به طور کلی می توان گفت بهترین نور فروشگاهی نوری می باشد که علاوه بر روشنایی بخشیدن مناسب به همه ی فضای فروشگاه، نور کافی را با شدت لازم به نقاط مورد نظر بتاباند.