مشاوره و اجرا برنامه نویسی PLC در قرچک

PLC programming-1

معرفی کسب و کارها
شما می توانید خدمات یا محصولات کسب و کار خود را در این قسمت معرفی فرمایید .
برای این منظور با ما در ارتباط باشید .


با توجه به اینکه قرچک نزدیک به تهران است.، بسیاری از افرادی که نیاز به رفت و آمد زیاد به شهر تهران را دارند، به خرید  یا اجاره خانه در این شهر اقدام می کنند. امروزه نیز مهاجران مختلفی از شهرهای مختلف کشور برای اجاره و یا حتی خرید آپارتمان در قرچک به این شهر می آیند. به همین خاطر، مردمی که در این شهر سکونت دارند، عمدتا تهرانی نیستند و دارای قومیت، لهجه و گویش های مختلفی هستند.

یکی از دلایل رشد جمعیت در قرچک علاوه بر نزدیکی به تهران و پایین‌تر بودن قیمت مسکن، خاک مرغوب این شهرستان است.. در سال‌هایی که تهران در امر شهرک سازی و ساخت و ساز، گوی رقابت را از سایر شهرهای ایران می‌ربود، نیاز به آجرهای فشاری و مصالح ساختمانی بیش از بیش احساس می‌شد. قرچک با داشتن خاک مناسب و کوره پزخانه‌ها میزبان کارگران فصلی از سرتاسر کشور شد. به طوری که اقوام مختلف كرد، آذری و ترك، عرب، بلوچ، شمالی، خراسانی و افغان (مهاجران افغانستان) در این شهر زندگی جدیدی را آغاز نمودند.

دلیل اصلی شکل‌گیری قرچک، کوره پزی‌های آن است.. قرچک در سال ۵۵ به شهر تبدیل شد که علت اصلی توسعه آن، وجود کوره‌پزخانه‌های زیادی بود که در این منطقه وجود دارد. قرچک به دلیل خاک مرغوب همیشه مورد توجه صنعت تولید آجر و سفال بوده و به دلیل حفاری‌های انجام شده به همین منظور در شمال این شهر چاله‌های عظیمی وجود دارد.


المان‌های رله‌ای شامل رله ورودی باز، رله ورودی بسته و رله خروجی می‌شوند. این المان‌ها به ترتیب با کنتاکت باز، کنتاکت بسته و بوبین کنتاکتور متناظر هستند. بوبین کنتاکتور، تجهیزی الکترومغناطیسی است. که می‌تواند با ورود جریان برق به داخل سیم‌پیچ‌هایش، وضعیت کنتاکت‌های متناظرش را تغییر دهد. این المان‌ها با نمادهای به کار رفته در شکل زیر نشان داده شده‌اند. نماد کنتاکت‌های متناظر بوبین، مشابه کنتاکت‌های باز و بسته است.. ورودی‌ها را می‌توان به عنوان کلید شستی یا کلید فرض کرد. در برنامه نویسی PLC باید به تفاوت این دو نوع ورودی دقت کنید. کلید شستی با فشردن، وصل و با رها کردن، قطع می‌شود. اما کلید با فشردن، وصل شده و پس از رها شدن، باز هم وصل می‌ماند. به عنوان مثالی از خروجی‌ها هم می‌توانید یک چراغ یا موتور الکتریکی را در نظر بگیرید.

پیش از اینکه به چگونگی ارتباط بین این نمادها بپردازیم، نیاز داریم روابط منطقی و مقادیر بولین (Boolean) را مرور کنیم. دو عملگر منطقی که در برنامه نویسی PLC، بیشتر با آنها سر و کار خواهیم داشت، عملگرهای AND و OR هستند. دو کنتاکت باز A و B را در نظر بگیرید که مطابق شکل زیر به صورت سری در کنار هم قرار گرفته‌اند. در این حالت، عملگر بین آنها AND خواهد بود. همان‌طور که می‌بینید نوع ترسیم این عملگر شباهت زیادی به مدار الکتریکی دارد. در مدار الکتریکی، A و B می‌توانند نمایش دهنده دو کلید باز باشند. در این حالت لامپ Y که به عنوان خروجی در نظر گرفته شده است.، وضعیتی مطابق شکل زیر خواهد داشت. در اینجا تنها با بسته بودن همزمان هر دو کلید، لامپ Y روشن می‌شود. به عبارت دیگر، مقدار هریک از رله‌های A و B باید یک (True) باشد تا مقدار خروجی هم یک شود. در هیچ یک از حالت‌های دیگر، خروجی برق‌دار نخواهد شد. در این حالت‌ها، خروجی مقدار صفر (False) خواهد داشت. در تصویر زیر، شماتیک کامل هر چهار حالت نشان داده شده است.. رنگ سبز، نشانه برق‌دار بودن پایه‌هاست.

حال به سراغ عملگر OR می‌رویم. نمودار شکل زیر همانند مدار در حالت OR رسم شده است.. A و B مانند دو کلید باز هستند که به صورت موازی با هم بسته شده‌اند. در این حالت نیز، مقادیر خروجی به صورت جدول زیر خواهد بود. در اینجا کافیست تا حداقل یکی از کلیدها بسته شود. در این حالت لامپ Y روشن می‌شود. فقط در حالتی که هر دو کلید باز باشند، خروجی برق‌دار نخواهد شد. تصویر زیر، شماتیک کامل هر چهار حالت ممکن را برای عملگر OR نشان می‌دهد. پایه‌های برق‌دار با رنگ سبز نشان داده شده‌اند.



( مشاوره و اجرا ) های دیگر