تاحالا به دماوند رفتهاید؟ تجربه صعود به آن را دارید؟ زیباییهای این منطقه را دیدهاید؟ آبشارها، رودخانهها، دشتها کدام جاذبه دماوند را دوست داشتهاید؟ چه فصلی را برای رفتن به آن پیشنهاد میکنید؟ تمامی نظرات خود را برای ما در بخش نظرات بنویسید.
پوشش گیاهی این منطقه غنی است.؛ بهگونهای که از بسیاری گیاهان دارویی این منطقه در کتابهای معتبر گیاه شناسی یاد شده است.. در ارتفاعات مختلف کوه دماوند، گیاهان فراوان و گوناگونی میروید که برخی از آنها فقط در یک ارتفاع خاصی دیده میشود. گیاهان این منطقه که به اسم دماوند نامگذاری شدهاند، عبارتاند از: کلاه میرحسن دماوندی، کزل دماوندی، بومادران دماوندی، پیرگیاه دماوندی، ریش قوش دماوندی، فراموشم مکن دماوندی، زنگولهای دماوندی، کتانی دماوندی و ماشک دماوندی.
اولین کسی که ادعای صعود به دماوند را کرده، ابودلف خزرجی است. که در سفرنامه خود به صعودش اشاره کرده و شرحی از قله دماوند داده است.. پس از وی قزوینی، مسعودی، ابن فقیه و نیز ناصر خسرو اشاراتی به موقعیت صعود دماوند داشتهاند. در زمانهای قدیم عدهای خود را به قلهٔ دماوند رسانیده بودند. ناصر خسرو در سفرنامه اش نوشته است.:
این محصولات به دلیل دارا بودن شیار ساچمه ای عمیق و یکپارچه علاوه بر تحمل بار شعاعی، خاصیت تحمل بار محوری از هر دو طرف دارند. همانطور که پیش از این گفته شد، معمولا این محصولات با واشر فلزی و لاستیکی عرضه می گردند. تحمل بار شعاعی و بار محوری را از هر دو طرف از ویژگی این بلبرینگ ها می باشد.
در این محصولات می توان از دو طرف موقعیت دهی محوری شعاعی و بار محوری را تحمل نمود. دارای یک واشر شافت با دو شیار ساچمه در دو طرف خود، دو سری قفسه و ساچمه و دو واشر محفظه هستند که واشر های محفظه می توانند به صورت مسطح یا قوسی شکل باشند. بار قابل تحمل در این نوع از بیرینگ ها محوری از دو طرف می باشد.
بلبرینگ ها گونه ای از یاتاقان ها هستند که بار های محوری، شعاعی و یا هر دو بار محوری شعاعی را تحمل می کنند البته شایان ذکر است. بلبرینگ ها بیشتر بار شعاعی را تحمل می کنند، کلمه بال بیرینگ یا بلبرینگ از دو قسمت Ball به معنای گوی و Bearing به معنای تحمل کردن تشکیل شده است. علت وجود یاتاقان و ساخت آن در تفاوت بین لغزش و غلتش است.. اندازه یاتاقان ها است.اندارد بوده و هر کدام برای مواردی خاص مورد است.فاده قرار می گیرد که بیرینگ ها از نظر ساختمان داخلی به انواع یاتاقان های لغزشی، یاتاقان های غلتشی و یاتاقان های مگنتی مختلفی تقسیم می شوند.
بلبرینگ ها در طی مدت کاری طولانی و تحت نیروها و تنش های تخریبی وارده از طرف ماشین دچار سایش می شوند. میزان سایش که در اصطلاح انگلیسی به Abrasion شناخته می شود نسبت مستقیمی با سرعت دورانی شافت و میزان بار وارده بر بلبرینگ داشته و با قطر ساچمه های بلبرینگ نسبت عکس دارد. بدین معنا که هر قدر سرعت زاویه شافت که در فیزیک با آلفا یا اومگا شناخته می شود بالا تر رود میزان سایش نیز بالاتر می رود، به همین ترتیب با افزایش میزان بار ناشی از وزن شافت و نیروها و تنش های اعمالی میزان سایش نیز افزایش پیدا می کند. اما مفهوم نشست بلبرینگ ها با سایش سطحی آنها یکسان است. بدین معنا که با
طراحی شیار عمیق دو ردیفه مشابه طراحی شیار عمیق تک ردیفه می باشد و دارای شیار عمیق بدون وقفه ای هستند. در این نوع انطباق بین ساچمه و شیار عمیق بالا می باشد. تحمل بار در این بلبرینگ ها محوری و در دو جهت و نیز بار شعاعی می باشد. کاربرد این محصولات زمانی است.فاده است. که تک ردیفه شیار عمیق توانایی تحمل بار را ندارد. این محصولات نسبت به شیار عمیق تک ردیفه دارای قطر داخلی و خارجی کمی عریض تر هستند اما به طور قابل توجهی دارای ظرفیت بالاتری نسبت به بلبرینگ های تک ردیفه شیار عمیق هستند. کاربرد این بلبرینگ ها زمانی است. که یک بلبرینگ قدرت تحمل بار کافی را ندارد. اصطلاحا با نام ساچمه گرد نیز معروف هستند. بسته به نوع قرار گیری توانایی تحمل بار محوری در یک طرف و دو طرف را دارند.