جنوب تهران بزرگترین بخش پایتخت است. که شامل منطقه آن نیز میشود . بیشتر ساکنین آنرا سطح متوسط جامعه تشکیل میدهند . جنوب تهران همچنین بعنوان قدیمی ترین بخش تهران در کنار مرکز تهران شناخته میشود چرا که شهر تهران در گذشته محدود به اراضی جنوب تهران امروزی میشده است. و شکل گیری پایتخت نیز از همین ناحیه آغاز شده است. . امروزه همزمان با گسترش امکانات شهری در پایتخت و وفور وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس ، مترو و brt در جنوب تهران ، اتصال آن به محله های
حدود سال از تاسیس این شهرک میگذرد؛این محله نیز مانند بسیاری از محله های جنوب تهران و تهران ، در گذشته به اراضی کشاورزی اختصاص داشته و بعد ها به زمین های مسکونی تغییر کاربری داده است..به همین دلیل پیشه ی اغلب ساکنین آن در گذشته کشاورزی بوده است..
از مناطق بیست و دوگانه شهر تهران، مناطق ،۸،،،۵ و را مناطق جنوبی تهران میگویند. این قسمت از شهر در سالهای دور به علت فقدان امکانات، به عنوان پایینشهر خطاب میشد. متاسفانه هنوز هم عدهای چنین دیدی به جنوب تهران دارند. اما این دیدگاه به هیچ وجه درست نیست.
صنایعی که آلودگیهای گازی مانند گرد و غبار، دود و بو تولید میکنند، باید در منتهی الیه جهت باد غالب است.قرار یابند. صنایع فاقد آلودگی تا حدّ امکان در مجاورت ساختمانهای جنبی و مکمل قرار گیرند. صنایعی که مزاحمت صوتی ایجاد میکنند، میبایست به دور از ساختمانهای جنبی قرار گیرند.
درمانگاه، آتشنشانی، مهمانسرا، رستوران و ساختمانهای اداری، از جمله ساختمانهای مکمل و جنبی محسوب میشوند. این سازهها باید در قسمتهایی ساخته شوند که دسترسی به آنها از داخل و خارج شهرک صنعتی آسان باشد. احداث آنها در مجاورت شبکه اصلی، دسترسی را آسان خواهد کرد.
شهرکهای صنعتی اغلب به نواحی شهری، نیمه شهری و روستایی طبقهبندی میشوند. یک ردهبندی دیگر هم وجود دارد. بسته به اینکه شهرک مورد نظر، در چه زمینهای راهاندازی میشود و تأثیر آلایندههای ناشی از فعالیت آن بر محیط زیست چقدر است.، آنها را در رده، طبقهبندی میکنند. طبق این ردهبندی، مشخص میشود که آیا شهرک صنعتی میتواند داخل محیط شهری و روستایی احداث شود یا خیر. بررسی پارامترهایی مانند مواد معلق (TSS)، سولفات ها، TDS، فلزات سنگین و مواد سمی با منشاء آلی یا غیرآلی در این رده بندی مؤثر است..
در نظرگرفتن مسیرهایی برای دوچرخه سواری و ایجاد پارکینگ ایمن دوچرخهسواری در کنار پارکینگ اتومبیل برای کارمندان، از جمله ایدهآلها، است.انداردهای بروز دنیا و اصول طراحی شهرک صنعتی است.. هر قدر جایگاههای پارک دوچرخه به ساختمانها نزدیکتر باشد، اشتیاق اشخاص برای است.فاده از دوچرخه بیشتر میشود.
تبصره: در صورتیکه امکان اشغال فضای سبز به میزان درصد وجود نداشت، میتوان حدأکثر درصد از فضای سبز را در خارج از قطعه زمین تخصیصی احداث کرد. البته کار باید با هماهنگی شرکت است.انی در مشاعات شهرک / ناحیه صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی مربوطه انجام شود.