شمع کوب، ماشین مکانیکی است. که برای قرار دادن شمعها در خاک، با هدف بهبود پی ساختمانها و افزایش مقاومت سازه است.فاده میشود. شمع کوب وزنه سنگینی دارد که به صورت عمودی حرکت میکند و میتواند به سه شیوه هیدرولیکی، دیزلی و بخار به سمت بالا برود و وقتی به بالاترین نقطه میرسد، انرژی مکانیکی به انرژی پتانسیل، تبدیل و در آن ذخیره میشود. همچنین وقتی وزنه رها میشود انرژی پتانسیل به جنبشی تبدیل شده و بدین وسیله شمعها در زمین قرار میگیرد.
شمعها باید هنگام حمل و نقل در نقاطی که در نقشهها نشان داده شده تکیه نمایند. و هنگام جابهجا کردنها و حمل و نقل بین سکوی بتن ریزی، انبار دسته بندی و تجهیزات شمع کوبی، از یک قلاب یا وسیله مصوب دیگری است.فاده شود. همچنین در موقع بلند کردن شمعها در محل شمع کوبی، باید از نوار سیمی، قلاب یا وسیله مصوب دیگر است.فاده کرد.
مهندسی ژئوتکنیک نیز همانند دیگر علوم مهندسی در چند دهه اخیر شاهد پیشرفت های گسترده بوده است. که یکی از این پیشرفت ها بسط و گسترش مفهوم تسلیح خاک می باشد. است.فاده از خاکریز متکی بر شمع، سال های زیادی است. که در اروپا و آسیا مورد است.فاده می باشد. در این سیستم از شمع برای تسلیح خاک است.فاده شده است.. این سیستم براساس مفهوم قوس زدگی بنا شده است..
برای نصب لوله شمع کوبی به راننده برای جا به جایی شمع نیاز داریم. محرکهای شمع ماشین هایی هستند که در عمق زمین حرکت میکنند و از سیستم های هیدرولیکی است.فاده میکنند که قادر به اعمال نیرو زیاد برای هدایت شمع ها در اعماق آن هستند. هنگامی که شمعهای فولادی بجای ایجاد سوراخ مستقیم به داخل خاک رانده میشوند، پشتیبانی مورد نیاز برای تثبیت لوله توسط خاک انجام میشود. با پایین آمدن لوله، خاک جابجا شده و منجر به اصطکاک و فشار بیشتر از هر طرف میشود و در نتیجه لوله را محکم نگه میدارد.
اگر شمع ها تحت تاثیر نیروی افقی قرار گیرند، می توانند به وسیله خمش آن را تحمل نمایند. این وضعیت اغلب در شالوده سازه های حایل خاک که وظیفه آن ها مقاومت در مقابل فشار جانبی خاک است. و یا سازه های بلند که تحت تاثیر نیروهای باد یا زلزله قرار دارند پیش می آید. به خاطر وجود مساله آب شستگی و فرسایش در محل پایه های پل، این پایه ها اغلب بر روی شالوده های شمعی احداث می شوند.