حالا که فهمیدیم بومهمن کجاست و چه جاذبههایی دارد، باید مسیر رسیدن به مقصد را بدانیم. بعد از اینکه خودمان را برای سفر آماده کردیم، باید دل به جاده بزنیم. خوشبختانه علاوهبر خودروی شخصی، میتوان با وسایل حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس و تاکسی نیز به بومهن رسید.
از آنجایی که بومهن در منطقهای کوهپایهای قرار گرفته، در فصلهای بهار و تابستان هوای بسیار مطبوعی دارد. از همین رو میتوانید به گردش در تمامی روستاهای اطراف این منطقه بپردازید و از تک تک لحظات سفرتان لذت ببرید. فصل زمستان دمای هوای در بومهن کاهش پیدا میکند و بارش برف، مسیر جاده را لغزنده میکند. به همین دلیل ممکن است. عدهای ترجیح به سفر نکردن در چنین مسیری دهند. البته اگر علاقه به برف و مواجهه با چالشها دارید، باز هم میتوانید به این منطقه سفر کنید و حتی در ادامه مقصدهای چون پیست آبعلی را هم در برنامه بگذارید.
بومهن بر بخش اصلی تقسیم میشود، بومهن، گلخندان و طاهر آباد. بر اساس سرشماری سال جمعیت بومهن نفر و وسعت این شهر هزار هکتار مربع است.. این شهر در ضلع جنوبی رشته کوه البرز قرار گرفته و ارتفاع متوسط آن متر از سطح دریا و دارای آب و هوای کوهستانی و سرد است.. زبان رسمی مردم شهر بومهن فارسی است. و از آنجایی که این شهر یک شهر مهاجر پذیر است. از اقوام مازندرانی، کرد، لر، ترک، خراسانی و افعان را در خود جای داده است..
هنگامی که پی ریزی در زمین شیب دار انجام می شود، یکی از بهترین و اقتصادی ترین راه حل های موجود برای پی ریزی، اجرای پی پلکانی است.. اقتصادی تر بودن پی پلکانی در این گونه موارد به خاطر این است. که پی پلکانی میزان حفاری و همین طور ساخت دیوارهای زیر زمینی را به حداقل می رساند. از این پی همچنین می توان برای انتقال از پی های عمیق به پی های کم عمق و در گوشه ها و تقاطع ها است.فاده کرد. همچنین پی پلکانی از تغییر ناگهانی و بیش از حد سطح که می تواند باعث ضعف و در نتیجه حرکت ساختمان در طی سال های بعد شود، جلوگیری می کند. ساختار پی پلکانی به گونه ای است. که در آن عملیات حفاری را مانند پلکان هایی انجام می دهند که طولشان کم و ضخامت آن ها یکسان است.؛ سپس ساختمان را روی بستر بتنی است.وار می کنند. قبل از ساخت این پی، عملیات زهکشی باید به دقت انجام شود تا خطر بی ثباتی ناشی از تجمع فشار آب از بین برود.
مي توان به منظور عموميت بخشيدن به مساله انتقال نيرو بين سازه و خاك اطراف ،پوششهاي تونلها را هم از جمله پي هاي ويژه به حساب آورد. با اين ديد سازه هاي نگهبان ،مانند سپرهاي فلزي ،ديوارهاي جداكننده و غيره نيز پي ويژه به حساب مي آيند.
در زمينهاي سست و يا خاك دستي كه تحمل وزن ساختمان را نمي نمايد اگر هزينه خاك برداري براي رسيدن به زمين بكر زياد باشد ، مي توانيم در امتداد پي هاي نواري با فاصله تقريبي متر و يا در پي هاي نقطه اي درست زير ستونها اقدام به حفر چاه نمائيم و اين چاه را تا زمين بكر ادامه مي دهيم و ته آنرا خزنيه نموده و آنرا با توجه به سبكي يا سنگيني ساختمان با بتون يا شفته پر مي نمائيم بدين وسيله وزن ساختمان بوسيله همين ستونها به زمين بكر منتقل مي شود و مقداري از وزن ساختمان نيز بوسيله اصطكاك بين شفته و جداره چاه حتي اگر خاك دستي باشد تحمل مي گردد.
در پي سازي شفته اي، است.فاده از خاك رس به مقدار فراوان وآهك با مقدار نامتناسب (كه از ديرباز براي پي سازي مورد است.فاده بوده است.)، كاملاً غلط مي باشد. در پي سازي اصولي، شفته حتماً بايد مطابق مباني بحث شده مورد توجه در اجرا باشد.
اگر پي هاي منفرد مستطيل باشند حداكثر نسبت طول كوتاه به طول بلند نبايد از يك به سه تجاوز كند هر پي منفرد بايد حداقل از سه طرف بوسيله كلاف بتوني به پي هاي مجاور متصل باشد ( پي هاي گوشه از دو طرف) خاك اطراف پي ها بايد بعد از بتون ريزي و سخت شدن بتون به خوبي كوبيده شود.