برای رسیدن به شهر بومهن میتوان از چهار راه تهران پارس با تاکسی های خطی و یا ون، خود را به آنجا رسانید. برای رفتن به بومهن با اتومبیل شخصی میتوان از جاده قدیم هراز و یا از آزاد راه تهران پردیس خود را به آنجا رسانید. فاصله زمانی رفت و آمد به بومهن بطور متوسط (و نه در روزهای ترافیک) حدود تا دقیقه است..
از آنجایی که بومهن در منطقهای کوهپایهای قرار گرفته، در فصلهای بهار و تابستان هوای بسیار مطبوعی دارد. از همین رو میتوانید به گردش در تمامی روستاهای اطراف این منطقه بپردازید و از تک تک لحظات سفرتان لذت ببرید. فصل زمستان دمای هوای در بومهن کاهش پیدا میکند و بارش برف، مسیر جاده را لغزنده میکند. به همین دلیل ممکن است. عدهای ترجیح به سفر نکردن در چنین مسیری دهند. البته اگر علاقه به برف و مواجهه با چالشها دارید، باز هم میتوانید به این منطقه سفر کنید و حتی در ادامه مقصدهای چون پیست آبعلی را هم در برنامه بگذارید.
منطقه بومهن منطقهای قدیمی است. و وجود آثار تاریخی در توابع آن، اثباتکننده این مسأله است.. در سمت جنوب این شهر دهستانی به نام گلخندان وجود دارد و واقع شدن قلعهای تاریخی در این روستا (که ماجراهای مهمی را هم از سرگذرانده)، اهمیت بسزایی به آنجا بخشیده است.. از اهمیت این دژ همین بس که طبق اسناد تاریخی، در قرن نهم هجری قمری یکی از حاکمان محلی به نام ملک کاووس پس از شورش در برابر حکومت مرکزی به اینجا پناه آورد.
وی به تاثیر بسزای ورود خودروهای هیبریدی و الکتریکی به چرخه سیستم حمل و نقل کشور در راستای کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و ادامه داد: چنانچه دروازههای ورود این نوع از خودروها به سیستم حمل و نقل به ویژه در مرحله نخست به ناوگان حمل و نقل عمومی باز شود، شاهد کاهش قابل توجه مصرف سوخت و آلایندگیهای ناشی از خودروها خواهیم بود.
مهندس ماهوتچی با اعلام اینکه در حال حاضر برخی از شرکتهای خودروساز داخلی در راستای تولید خودروهای میکرو هیبرید و هیبریدی گام برداشتهاند، تصریح کرد: هم اکنون پتانسیلهای لازم به منظور تولید خودروهای هیبریدی در کشور وجود دارد با این تفاوت که تحقق این مهم نیازمند بررسیهایی در زمینه صنایع با فناوری بالای این سیستم مانند باتریها، موتورهای الکتریکی و بردهای کنترلی است..
دبیر کانون هماهنگی دانش و صنعت خودروهای دونیروی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه میزان مصرف سوختهای فسیلی خودروها در کشور، آمار قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.، افزود: بر اساس آمار شرکت کنترل کیفیت هوا حدود ۵ تا ۸ درصد از آلودگی هوای کلانشهر تهران ناشی از تردد وسایل نقلیه است.، بنابراین باید به دنبال راهکارهای موثر برای کاهش مصرف سوخت بود تا میزان آلایندگی های ناشی از خودروها نیز کمتر شود.
بهره گیری از گزینه های با حداقل هزینه عرضه، جهت توسعه خدمات نوین انرژی در این مناطق یک راه حل پایدار و منطقی محسوب می شود. روش مرسوم تولید برق در خارج از شبکه، بهره گیری از دیزل ژنراتور می باشد لیکن ظهور فناوری های جدید قابلیت هایی را ایجاد کرده است. که همان معماری یک سیستم هیبریدی با مشارکت فناوری های انرژی تجدیدپذیر در کنار دیزل ژنراتور می باشد تا بتوان تأمین انرژی مورد نیاز را با حداقل هزینه انجام داد. در رویکرد جدید دیزل ژنراتور همراه با فناوری های انرژی های تجدیدپذیر نظیر فتوولتائیک خورشیدی، باد، زیست توده، زیست گاز، پیل سوختی و برق آبی کوچک و یا خرد می باشد. فناوری هیبرید ترکیب منابع چندگانه انرژی همانند تجدیدپذیرها و ژنراتور دیزلی می باشد که ممکن است. از یک سیستم ذخیره سازی انرژی (باتری) نیز بهره بگیرد. بنابراین به طور کلی یک سیستم هیبریدی ترکیبی از یک یا چند منبع انرژی تجدیدپذیر نظیر خورشید، نیروگاه برق آبی کوچک یا خرد، زیست توده، باد و امواج، جزر و مد همراه با سایر فناوری ها همانند باتری ها و دیزل ژنراتور می باشد. به سیستم های هیبریدی ترکیبی گاهاً سیستم های میکروگرید (شبکه خرد) نیز گفته می شود.
عملكرد يك آرايش خاص سيستم انرژي را براي هـر سـاعت از سال باتعيين روش هاي ممكـن تـأمين انـرژي مـورد نيـاز و هزينه چرخه عمر آن مدل سازي مي كند. در فرايند بهينه سـازي، تمــامآرايش هاي مختلــف تــأمين توان برق با توجه بــه محدوديت ها، جهـت دسـتيابي بـه اقتصادي ترين حالت براي هزينه چرخه عمر، را جستجو مي كند . جهت مدل سازي يك سيستم شـامل سـلول هاي فتوولتائيـك و توربين بـادي، در نـرم افـزار هومربايـد اطلاعـات منبـع خورشيدي و ميزان سرعت باد منطقه مـورد نظـر را در برنامـه وارد نمود. نرم افزار طبـق گام هـاي يـكسـاعته ميزان انرژي منابع تجديدپذير را محاسبه مي كند و براي بيشتر انواع سيستم هاي انرژي كوچك، خصوصـاً آنهـايي كـه شـامل منابع انرژي تجديدپذير متناوب هستند، گام هـاي يـك سـاعته براي تحليل، مقياس دقيقي به نظر مي رسد. نرم افزار ازمعادله ارزش خالص فعلی، براي هزينه چرخه عمـر اسـتفاده مـي كنـد كـه شامل هزينه هاي سرمایه گذاری اوليـه، هزينـه جـايگزيني، تعميـرات، سوخت، خريد برق از شبكه، جريمه هاي ناشي از آلودگي هوا و فروش برق به شـبكه اسـت. در محاسـبه ارزش خالص فعلی هزينـه هـا، مثبت و درآمدها منفي در نظر گرفته مي شوند. هزينه ها و درآمدها را با يك نـرخ بهـره ثابـت درطـول سـال ارزيابي مي کنند. در اين نوع ارزيابي جهـت اثـر دادن تـورم در محاسبات در انتهاي فرآيند تحليل و بررسـي سيسـتم بايـد بـا محاسبه نرخ بهره واقعي كه ناشي از تورم است. و طبق روابـط ویژه ای اعمال كرد. در فراينـد شبيه سازی، تمام حالات ممكن شبيه سازي مي شوند و سـپس آنهـا را طبـق ارزش خالص هزینه ها مرتب مي كند و در نهايت آرايش قابل تحقق توسـط كمتـرين هزینه خالص ارزش فعلی را بعنوان آرايش بهينه معرفي مي كند.