قرچک همزمان متشکل از بافت شهری و روستایی است.. در محله های قدیمی شهر بافت های فرسوده بیشتری دیده می شود. هر چقدر به سمت محله های جدید این شهر مانند شهرک طلائیه، فرهنگیان، الحدید، یاس سفید و ... میرویم، بافت شهری نوسازی شده است. و نظم و سیاق شهر سازی بیشتر به چشم می خورد.
در دوران جنگ هشت ساله جنگ ایران و عراق نیز محلههایی از این شهر میزبان شیعیان عراقی بود که به ایران مهاجرت کرده بودند. قرچک به دلیل خاک مرغوب، همیشه مورد توجه صنعت تولید آجر و سفال بوده و به دلیل حفاریهای انجام شده به همین منظور در شمال این شهر چالههای عظیمی وجود دارد. در قرچک مهاجران محله خاص خود را دارند و علاوه بر زبان فارسی به گویشهای و زبانهای قومی خویش سخن میگویند. مسجدها و حسینیههای زیادی در این شهر وجود دارد که ذیل اسم مسجد، نام منطقهای که مردم آن محله از آنجا مهاجرت نمودهاند، نوشته شده است. و در سالهای اخیر نیز میزبان جمعیت سرریز تهران بودهاست.
آثار تاریخی قرچک به این تپهها و کوره پزخانهها محدود نمیشود و پل قدیمی باقرآباد نیز یکی از آثار تاریخی این شهرستان است.. این پل که بر روی رودخانه جاجرود قرار دارد، هدایت کانال خشتی آب را عهدهدار است. و زمینهای کشاورزی منطقه را سیراب میکند. پلی آجری با دهانه قوسی به طول ۵ متر که در اواخر قاجار ساخته شده و به مدت یک قرن مسیر دسترسی ورامینیها به تهران بوده است.. این پل در سال شاهد به خاک و خون کشیدن مردمی کفن پوش در قیام ۵ خرداد به جهت حمایت از آیت الله خمینی (ره) و دفاع از مرجعیت شیعه نیز بوده است..
عملكرد يك آرايش خاص سيستم انرژي را براي هـر سـاعت از سال باتعيين روش هاي ممكـن تـأمين انـرژي مـورد نيـاز و هزينه چرخه عمر آن مدل سازي مي كند. در فرايند بهينه سـازي، تمــامآرايش هاي مختلــف تــأمين توان برق با توجه بــه محدوديت ها، جهـت دسـتيابي بـه اقتصادي ترين حالت براي هزينه چرخه عمر، را جستجو مي كند . جهت مدل سازي يك سيستم شـامل سـلول هاي فتوولتائيـك و توربين بـادي، در نـرم افـزار هومربايـد اطلاعـات منبـع خورشيدي و ميزان سرعت باد منطقه مـورد نظـر را در برنامـه وارد نمود. نرم افزار طبـق گام هـاي يـكسـاعته ميزان انرژي منابع تجديدپذير را محاسبه مي كند و براي بيشتر انواع سيستم هاي انرژي كوچك، خصوصـاً آنهـايي كـه شـامل منابع انرژي تجديدپذير متناوب هستند، گام هـاي يـك سـاعته براي تحليل، مقياس دقيقي به نظر مي رسد. نرم افزار ازمعادله ارزش خالص فعلی، براي هزينه چرخه عمـر اسـتفاده مـي كنـد كـه شامل هزينه هاي سرمایه گذاری اوليـه، هزينـه جـايگزيني، تعميـرات، سوخت، خريد برق از شبكه، جريمه هاي ناشي از آلودگي هوا و فروش برق به شـبكه اسـت. در محاسـبه ارزش خالص فعلی هزينـه هـا، مثبت و درآمدها منفي در نظر گرفته مي شوند. هزينه ها و درآمدها را با يك نـرخ بهـره ثابـت درطـول سـال ارزيابي مي کنند. در اين نوع ارزيابي جهـت اثـر دادن تـورم در محاسبات در انتهاي فرآيند تحليل و بررسـي سيسـتم بايـد بـا محاسبه نرخ بهره واقعي كه ناشي از تورم است. و طبق روابـط ویژه ای اعمال كرد. در فراينـد شبيه سازی، تمام حالات ممكن شبيه سازي مي شوند و سـپس آنهـا را طبـق ارزش خالص هزینه ها مرتب مي كند و در نهايت آرايش قابل تحقق توسـط كمتـرين هزینه خالص ارزش فعلی را بعنوان آرايش بهينه معرفي مي كند.
بهره گیری از گزینه های با حداقل هزینه عرضه، جهت توسعه خدمات نوین انرژی در این مناطق یک راه حل پایدار و منطقی محسوب می شود. روش مرسوم تولید برق در خارج از شبکه، بهره گیری از دیزل ژنراتور می باشد لیکن ظهور فناوری های جدید قابلیت هایی را ایجاد کرده است. که همان معماری یک سیستم هیبریدی با مشارکت فناوری های انرژی تجدیدپذیر در کنار دیزل ژنراتور می باشد تا بتوان تأمین انرژی مورد نیاز را با حداقل هزینه انجام داد. در رویکرد جدید دیزل ژنراتور همراه با فناوری های انرژی های تجدیدپذیر نظیر فتوولتائیک خورشیدی، باد، زیست توده، زیست گاز، پیل سوختی و برق آبی کوچک و یا خرد می باشد. فناوری هیبرید ترکیب منابع چندگانه انرژی همانند تجدیدپذیرها و ژنراتور دیزلی می باشد که ممکن است. از یک سیستم ذخیره سازی انرژی (باتری) نیز بهره بگیرد. بنابراین به طور کلی یک سیستم هیبریدی ترکیبی از یک یا چند منبع انرژی تجدیدپذیر نظیر خورشید، نیروگاه برق آبی کوچک یا خرد، زیست توده، باد و امواج، جزر و مد همراه با سایر فناوری ها همانند باتری ها و دیزل ژنراتور می باشد. به سیستم های هیبریدی ترکیبی گاهاً سیستم های میکروگرید (شبکه خرد) نیز گفته می شود.
به منظور جذب حداکثری انرژی و است.فاده از پتانسیل باد در مناطقی که علاوه بر تابش خورشید، وزش باد نیز دارند از این سیستم است.فاده میشو. قابلیت اطمینان سامانه به علت است.فاده از دو منبع انرژی و همپوشانی آنها در تولید انرژی بالاتر بوده و قابلیت نصب در مناطق مختلف با شرایط آب و هوایی گوناگون را دارا میباشد.
وی به تاثیر بسزای ورود خودروهای هیبریدی و الکتریکی به چرخه سیستم حمل و نقل کشور در راستای کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و ادامه داد: چنانچه دروازههای ورود این نوع از خودروها به سیستم حمل و نقل به ویژه در مرحله نخست به ناوگان حمل و نقل عمومی باز شود، شاهد کاهش قابل توجه مصرف سوخت و آلایندگیهای ناشی از خودروها خواهیم بود.
دبیر کانون هماهنگی دانش و صنعت خودروهای دونیروی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه میزان مصرف سوختهای فسیلی خودروها در کشور، آمار قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.، افزود: بر اساس آمار شرکت کنترل کیفیت هوا حدود ۵ تا ۸ درصد از آلودگی هوای کلانشهر تهران ناشی از تردد وسایل نقلیه است.، بنابراین باید به دنبال راهکارهای موثر برای کاهش مصرف سوخت بود تا میزان آلایندگی های ناشی از خودروها نیز کمتر شود.