این روش فرایند ساده ای دارد به طوری که شمش فولادی با قرارگیری بین نوردهای چرخنده در بالا و پایین و اعمال فشار بر سطح این شمش و حرکت مداوم تغییر شکل می دهد.در فرایند تولید ورق فولادی به روش نورد سرد ابتدا قبل از نورد ،سطح شمش را اسید شویی کرده و لایه های اکسیدی سطح آن را پاک سازی می کنند.در نهایت نیز،ورق فولادی را تحت تاثیر عملیات حرارتی آنیلی شدن قرار می دهند.ورق فولادی خروجی از این قسمت که معروف به ورق فولادی روغنی است.،نسبت به ورق فولادی نوردگرم دارای کیفیت بالاتر و سطح بهتری است. که موجب کاربرد آن در جاهایی که ورق ظاهر کار را می سازد می شود.ورق روغنی پایه تولید ورق های گالوانیزه و به تبع آن ورق های رنگی می باشد.استاندارد ضخامت ورق روغنی بین ٫الی میلیمتر می باشد.هم چنین عرض است.اندارد آن ها نیز اغلب و ۵ سانتی متر است..ورق های روغنی بسته به عملیات حرارتی و نیز نوع آلیاژ به سه دسته زیر تقسیم بندی می شوند:
مذاب روی با سطح فولادی که تمیز شده است. واکنش داده و لایه ای از آلیاژ روی ،آهن را که پیوند بسیار قوی با سطح فولاد برقرار کرده را تشکیل می دهد.پوشش گالوانیزه در الیدقیقه ابتدایی ورود به حمام مذاب تشکیل می شود که در هر حال به ضخامت فولاد بستگی دارد.
عرض تختال یا به بیانی عرض ورق از جمله پارامترهایی است. که دائما در فرآیند نورد گرم کنترل می گردد و دلیل این امر نیاز به یک تلرانس مشخص در عرض ورق خروجی از واحد نورد گرم است.. عواملی که بر عرض ورق یا تختال در حین نورد گرم تاثیر می گذارند عبارتند از
در مورد عرض نیز نیاز به چنین قابلیتی در نورد گرم وجود دارد. این کار توسط فرآیندهای کاهش عرض که در بخش گذشته به آن اشاره شد انجام می گیرد. با توجه به اینکه عمده این کاهش در ایستگاه اول به منظور تطبیق عرض تختال های ورودی با عرض مورد نیاز در نورد گرم اعمال می شود از این ایستگاه به عنوان رابط یا همزمان کننده دو واحد نیز نام می برند. متاسفانه اعمال کاهش عرض های سنگین (بیش از میلی متر) در این ایستگاه امکان پذیر نیست.
در خطوط نورد گرم مدرن تختال پس از عملیات پیش گرم و رسیدن به دمای مورد نیاز وارد ایستگاه پوسته شکن شده و پوسته اکسیدی ایجاد شده بر روی تختال توسط فشار بالای آب از روی آن جدا می شود. این فرآیند در خطوط نورد قدیمی تر توسط سیستم نورد عمودی انجام می گیرد. نورد عمودی در این جایگاه علاوه بر وظیفه پوسته شکنی نقش مهم کاهش عرض تختال را به عهده دارد. در خطوط نورد مدرن نقش کاهش عرض به سیستم جدیدی داده شده که به پرس سایزینگ معروف است.. پس از فرآیند کاهش عرض تختال وارد ایستگاه های خشن کار نورد سنگین دو غلتکه و چهار غلتکه می شود و ضخامت آن به تا میلی متر کاهش می یابد در عین حال عرض تختال توسط غلتک های عمودی نصب شده در این دو ایستگاه و با حرکت رفت و برگشتی مداوم تختال با عرض ورق نهایی مورد نظر هماهنگ می گردد.