تا اینجا که متوجه شدیم شهر ری کجاست و چه ویژگیهایی دارد، حال میخواهیم بدانیم چطور از تهران به شهر ری برویم؟ اگر از تهران به مشهد یا بالعکس با قطار سفر کرده باشید، در مسیر خود از شهر ری نیز گذر کردهاید. علاوه بر این شهر ری در مسیر راه آهن تهران – بندرترکمن نیز قرار دارد.
شهرری تنها منطقه باستانی است.ان تهران است. که دارای ثار تاریخی بسیار زیادی است. که به قطب توسعه تورسیم مذهبی تهران تبدیل شده است..جاذبه های تاریخی این شهر دارای قدمت بسیار زیادی هستند مانند باروی برین که به سده های پیش از میلاد تعلق دارد. برخی از آثار مهم و تاریخی شهرری اعم از:
شهر ری یکی از شهرهای معتدل و خشک ایران محسوب میشود که در بعضی روزهای تابستان حداکثر دمای آن درجه سانتی گراد اندازه گیری شده است.، در حالی که پایینترین دمای محاسبه شده در این شهر به منفی درجه سانتی گراد نیز میرسد. میانگین بارشهای سالانه باران در شهر ری چیزی در حدود میلی لیتر اندازه گیری شده است..
گالوانیلینگ نتیجه ترکیب فرآیندهای حرارتی (hot-dip) و گداختگی(annealing) به منظور تولید یک نوع روکش تخصصی و خاص بر روی فولاد است.. فرآیند گالوانیزاسیون از طریق حرارت دهی و گداختگی آنی انجام می شود که نتیجه آن تولید یک نوع فلز به رنگ خاکستری مات خواهد بود. فولاد گالوانیل یک محصول آلیاژی (روی – آهن) است.. برای تولید ورق های فولادی گالوانیل فلز مادر توسط فرآیند حرارتی توصیف شده در بالا پوشش دهی (روکش) می شود. سپس برای ایجاد و تحکیم پیوند بین فولاد و روکش روی مذاب، در کوره های گداخته حرارت داده خواهد شد.
پس از بازرسی ورق، در صورت نیاز مشتری روغن محافظ توسط دستگاه روغن کاری الکترواستاتیک بر سطح ورق پاشیده می شود. برای تداوم عملیات پوشش بر روی سطح ورق، در هر دو قسمت ورودی و خروجی خط، برج ذخیره کننده ورق در نظر گرفته شده است.. کلاف گالوانیزه تولیدی پس از بسته بندی به بازار مصرف عرضه می گردد.
در نورد قطعه ها با سطح مقطع مستطیل شکل مانند شمش، تختال، صفحه و ورق، کاهش در ضخامت نه تنها سبب کشیدگی و افزایش طول می گردد بلکه در شرایطی پهنای قطعه را نیز افزایش می دهد. این افزایش پهنا به تعریض یا پخش عرض معروف است. و میزان آن بستگی به ابعاد سطح مقطع و شرایط نورد از جمله درصد کاهش ضخامت، قطر غلتک، اصطکاک بین قطعه کار و غلتک، سرعت نورد، کیفیت، جنس و دمای قطعه کار دارد. جریان فلز در جهت عرض ورق بستگی به موقعیت ذره بر روی آن دارد. نقاط مرکزی ورق به دلیل تقارن و همچنین مقاومت ذرات کناری، تمایل به جریان در جهت نورد دارند در مقابل ذرات کناری ورق به دلیل کاهش مقاومت ذرات مجاور آن ها و همچنین نزدیک بودن مقاومت اصطکاکی در هر دو جهت طول و عرض در عین حرکت در جهت طولی؛ به جریان در جهت عرض نیز تمایل دارند که این مساله باعث وقوع پدیده تعریض می گردد.
این روش فرایند ساده ای دارد به طوری که شمش فولادی با قرارگیری بین نوردهای چرخنده در بالا و پایین و اعمال فشار بر سطح این شمش و حرکت مداوم تغییر شکل می دهد.در فرایند تولید ورق فولادی به روش نورد سرد ابتدا قبل از نورد ،سطح شمش را اسید شویی کرده و لایه های اکسیدی سطح آن را پاک سازی می کنند.در نهایت نیز،ورق فولادی را تحت تاثیر عملیات حرارتی آنیلی شدن قرار می دهند.ورق فولادی خروجی از این قسمت که معروف به ورق فولادی روغنی است.،نسبت به ورق فولادی نوردگرم دارای کیفیت بالاتر و سطح بهتری است. که موجب کاربرد آن در جاهایی که ورق ظاهر کار را می سازد می شود.ورق روغنی پایه تولید ورق های گالوانیزه و به تبع آن ورق های رنگی می باشد.استاندارد ضخامت ورق روغنی بین ٫الی میلیمتر می باشد.هم چنین عرض است.اندارد آن ها نیز اغلب و ۵ سانتی متر است..ورق های روغنی بسته به عملیات حرارتی و نیز نوع آلیاژ به سه دسته زیر تقسیم بندی می شوند:
در خطوط نورد گرم مدرن تختال پس از عملیات پیش گرم و رسیدن به دمای مورد نیاز وارد ایستگاه پوسته شکن شده و پوسته اکسیدی ایجاد شده بر روی تختال توسط فشار بالای آب از روی آن جدا می شود. این فرآیند در خطوط نورد قدیمی تر توسط سیستم نورد عمودی انجام می گیرد. نورد عمودی در این جایگاه علاوه بر وظیفه پوسته شکنی نقش مهم کاهش عرض تختال را به عهده دارد. در خطوط نورد مدرن نقش کاهش عرض به سیستم جدیدی داده شده که به پرس سایزینگ معروف است.. پس از فرآیند کاهش عرض تختال وارد ایستگاه های خشن کار نورد سنگین دو غلتکه و چهار غلتکه می شود و ضخامت آن به تا میلی متر کاهش می یابد در عین حال عرض تختال توسط غلتک های عمودی نصب شده در این دو ایستگاه و با حرکت رفت و برگشتی مداوم تختال با عرض ورق نهایی مورد نظر هماهنگ می گردد.