مشخصات غار: طبق اندازهگیریهای به عمل آمده، دهانه غار ۵* متر و ارتفاع آن متر میباشد و از سطح دریا ۵ متر ارتفاع دارد. دهانه یا اشکفت ورودی وسیع و پس از آن ایوانی با طاق بلند نمایان میشود که در منتهیالیه سمت چپ آن راه سنگلاخ ورود به دهلیز اولیه غار واقع شده بود که در سال ۸ به همت فرمانداری فیروزکوه راه ورودی به غار به صورت پلکانی بهطور مناسبی بهسازی شدهاست. مجموعه غار بورنیک از سه تالار عظیم شکل گرفتهاست که بر فراز هر کدام از تالارها، طاق دیسها جلب نظر میکند. در روی سقف این طاق دیسها گسل یا شکافهای عمیق دیده میشود که حکایت از کهنگی و دیرینگی دارند و سالهای مدیدی از عمر این شکافها سپری شدهاست. دیوارهای درون غار پوشیده از چکندههای گل کلمی، نخودی، سفید رنگ و صورتی است.؛ و زیبایی خاصی به غار بخشیدهاست. نورپردازی بر روی آنها جلوههای ویژهای را در درون غار ایجاد خواهد کرد. غار بورنیک از سه تالار تشکیل شدهاست: تالار نخست یا تالار بیرونی: کف این تالار شیب دار بوده و به است.ناد بقایای موجود بیشتر به صورت سنگچین مفروش شدهاست. این تالار بزرگ دارای ابعاد ۵* متر و ارتفاع ۸ متر است.. در منهی الیه این تالار دو فرو رفتگی بلند و ایوانی شکل وجود دارد که هر یک از آنها نسبت به یکدیگر متر اختلاف ارتفاع دارند. بقایای موجود در این تالار نشانگر قدمت و پیشینه غار است.، در واقع محل سکونت اقوام و انسانهای غارنشین در این بخش میباشد. با توجه به وجود قطعات سفالینه شکسته شده و پراکنده در سطح این تالار نشانههای بارزی از زیستن انسانها در ادوار پیش از تاریخ را میتوان در این بخش جستجو نمود. تالار دوم یا تالار اصلی (مرکزی): این تالار محوطهای است. به ابعاد * متر و ارتفاع الی ۵ متر که با سطحی شیب دار و شیب تند به سمت پائین کشیده شدهاست. تالار سوم: حدود متر ارتفاع داشته و فرم آن مستطیل شکل، به ابعاد ۵۵* متر میباشد. از ابتدا تا انتهای این تالار شیب تند سنگلاخی و لغزندهای وجود دارد که تمامی سطح کف آن را در بر میگیردو منتهیالیه این شیب تند و لغزنده نیز دهلیزی به طول ۸ متر است. که به محوطهای سختگذر و پرتگاهی متصل میشود. عمق این پرتگاه نزدیک به متر است.
اولین راه آهنی که در ایران احداث شد از شاهی یا همان قائمشهر کنونی تا بندر شاه یا همان بندر ترکمن امروزی میرفت. بعد از راه افتادن اولین قطار از ساری تا بندر ترکمن، پروژههای بیشتر و وسیعتری در سطح کشور شروع به کار کرد که راه آهن البرز یکی از آنها بود.
از طرفی این منطقه به ناحیه گرم کویری گرمسار و از طرفی دیگر به ناحیه سرد البرز جنوبی میرسد. در این ناحیه، جانوران وحشی و اهلی بسیاری مانند قوچ، میش، کل، بز، کبک، پلنگ و انواع پرندگان شکاری زندگی میکنند که برای ادامه حیات خود به حفاظت جدی نیاز دارند.
دستگاه کشنده دارای غلطک لاستیکی جهت کشیدن ورق با سختی بالا می باشد که با یک موتور گیربکس کار می کند و مجهز به جک پنوماتیک جهت بالا و پایین بردن غلطک است.. این کشنده جهت ایجاد یک لایه سیلیکون روی ورق PET مجهز به دستگاه سیلیکون زن می باشد که باعث جلوگیری از چسبندگی قطعات تولید شده نسبت به یکدیگر می شود.
دستگاه بعدی سیستم کلندر است. که این دستگاه با سه غلطک سوپر پولیش شده به قطر ۵ mm تحت زاویه ۵ درجه طراحی شده است.. نیروی محرکه غلطک ها هر یک به صورت مجزا توسط سروموتور و گیر بکس با دنده های هلیکال تامین می گردد و قابلیت بسیار آسان برای تنطیم ضخامت فیلم بین غلطک ها را دارد.
برای کریستاله کردن هرچه بیشتر مواد، هوایی که در دمنده ها است.فاده می شود از مخازن سیلیکاژن و کوره هوای خنک عبور داده شده تا رطوبت هوایی که است.فاده می شود به حداقل ممکن برسد و در این عمل، طراحی به گونه ای است. که به صورت پیوسته سیلیکاژن مجددا احیا می شود. مجهز بودن این سیستم باعث می شود که بتوان هوای گرمی که بایستی از سیستم خارج شود مجددا به سیستم برگردانده شود و چیزی در حدود درصد از اتلاف انرژی کاسته می شود.