در سه طرف حیاط مرکزی سه ایوان وجود دارد که عرض این ایوانها حدود پنج متر است.. طرح ساختمان این کاروانسرا به طرح مسجد جامع ساوه شباهت دارد. این مسجد در فاصله تقریباً کیلومتری از کاروانسرا قرار گرفته. در مسجد جامع در دوران صفوی تغییرات جزئی انجام گرفته و تنها اختلاف مسجد جامع ساوه با کاروانسرای رباط کریم این است. که در کارونسرای سنگی فضای خالی گوشهها را با اتاقهای گنبد داری پر کردهاند.
بعد از این که آقا محمد خان قاجار تهران را به پایتختی انتخاب و به عمران و آبادی آن همت گماشت و تهران مرکز دوائر دولتی و حکومتی شد لاجرم از نقاط مختلف مملکت مراجعات مردم برای رفع نیازها و مشکلات اداری و غیره که قبل از آن به اصفهان و قزوین بود بیشتر به تهران متوجه شد و بنابراین، مردمِ مناطق جنوبی مملکت از جمله
این منطقه از هزاران سال قبل نیز از مراکز تمدن و زندگی بوده و محدوده سابق رباط کریم بیش از الی هکتار نبوده و خانه های روستایی در پیرامون کاروانسراها جای داشته است. و پس از اینکه رباط کریم تا حدودی گسترش یافت، دارای چهار دروازه گردید که به ترتیب به شمال، جنوب، مشرق و مغرب منتهی می شد به طوری که آثار دروازه غربی آن در نزدیکی امامزاده محمد تقی تا چندی پیش نیز به چشم میخورد. بعدها با توسعه شهر رباط کریم و احداث باغ های میوه این دروازه ها از بین رفت و خیابان ها و کوچه های فراوانی احداث گردید و رباط کریم امروزی شکل گرفت.
یکی از دغدغه های خریداران پنجره های شیشه رنگی در گذشته این بوده که این پنجره ها باید هر چند سال مورد مرمت قرار می گرفته اند ، و این امر باید در محل اجرای این محصولات انجام می شده است. ، این موضوع هزینه ی زیادی را برای خریداران به همراه داشت .
یکی از دغدغه های خریداران پنجره های شیشه رنگی در گذشته این بوده که این پنجره ها باید هر چند سال مورد مرمت قرار می گرفته اند ، و این امر باید در محل اجرای این محصولات انجام می شده است. ، این موضوع هزینه ی زیادی را برای خریداران به همراه داشت .
این پنجره به دلیل ابعاد آن به عنوان دریچه برای فضاهای سنتی است.فاده می شود و نقش مهمی در زیبایی ، نظم ، آرامش محیط ایجاد می کند . طرح و رنگ آن برگرفته از تصورمان که زیبایی و نورانی بودن خورشید می باشد طراحی شده ، به همین منظور نام آن شمسه یا شمس برگزیده شده است. . برای ساخت این پنجره به فنونی کاملا سنتی با هنر دست تجهیز شده ایم .
کاربرد این محصول به عنوان یک پنجره اصیل ایرانی با مشخصات و کیفیت پنجره های امروزی در فضاهایی همچون فضای آپارتمانی ، باغ ویلاها و مکان های تاریخی ، همچنین این محصول به عنوان المان سنتی در آتلیه های عکاسی ، سفره خانه ها و اقامتگاه های بوم گردی بسیار مورد توجه قرار گرفته است..
یکی از دغدغه های خریداران پنجره های شیشه رنگی در گذشته این بوده که این پنجره ها باید هر چند سال مورد مرمت قرار می گرفته اند ، و این امر باید در محل اجرای این محصولات انجام می شده است. ، این موضوع هزینه ی زیادی را برای خریداران به همراه داشت .