از داخل قاب سرند یک یا دو محور ( شافت ) عبور می کند که دارای وزنه گریز از مرکز یا لنگی می باشد، که عامل اصلی ایجاد کننده حرکت ارتعاشی در سرند می باشد. نیروی لازم برای به حرکت دراوردن محور یا شفت سرند از طریق الکترو موتور تامین می شود. وجود توری ها در سطح سرند باعث می شود، موادی که سایز آنها از سایز مش یا سوراخ توری کوچکتر هست عبور کند. و موادی که اندازه بزرگ دارند به سمت جلو حرکت کنند و از سطح سرند خارج شوند. سرند با انواع ظرفیت به همراه توری با قیمت مناسب توسط آرکو صنعت به فروش می رسد
تایرها حدود پنج درصد از وزن خودرو را تشکیل می دهند. در ایران سالانه حدود هفت میلیون حلقه لاستیک سبک و سنگین مصرف می شود. لاستیکهای فرسوده از جمله پسمانده هایی هستند که به دلیل دوام زیاد تأثیر محیطی زیادی دارند و چهره طبیعت را زشت می کنند. اگر بدانیم که در هر کامیون گالن روغن مصرف می کند و در صورتی که تایر چادری باشد درصد پس انداز در نفت خام تولید می شود ، پس ما نیاز به بازیافت بیشتری داریم.
در این سیستم اولین تایر توسط سیم کشی برداشته می شود و سپس تایر توسط یک نوار نقاله به دستگاه خرد کننده منتقل می شود. قطعات لاستیکی جدا شده از سنگ شکن توسط یک تسمه نقاله به سنگ شکن ثانویه هدایت می شوند و به قطعات یک سانتی متر خرد می شوند. در مرحله بعد ، پس از عبور آهنربا ، سیم فلزی از تایر خارج می شود.
مکانیزم این سنگ شکن اچ اس ، با ضربات مکرر چکش و برخورد ذرات باهم و برخورد با دیواره ی محفظه انجام می پذیرد. سنگ شکن چکشی در خطوط مختلف خردایش، کارایی متفاوتی دارد و نمی توان یک دستور عمل کلی در رابطه با کارکرد این نوع سنگ شکن ارایه کرد. اما معمولا بعد از سنگ شکن فکی، جهت خردايش انواع سنگ ها و كاني هاي معدنی ( تالك، کربنات كلسيم، فلدسپار، بنتونیت و . ) است.فاده می شود. تعداد چکش نصب شده برای خط خردایش های مختلف متفاوت است. و به نوع کانی معدنی و ظرفیت مورد انتظار دستگاه بستگی دارد.
سرند های سنگ شکن با توجه به نیاز و فرایند دانه بندی مواد در یک الی چهار طبقه ساخته می شود.طبقات سرند به نحوی بر روی یکدیگر نصب می گردند که مش های آنها از بالا به پایین کوچک می شود. انواع سرند با توجه به نیاز توسط آرکو صنعت تولید و با قیمت مناسب به فروش می رسد.